Normál kép: 1900bb_Page_440_b.jpg   Méret: 770x854 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Nagy kép: 1900bb_Page_440_b_nagykep.jpg   Méret: 1322x1466 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: A loschwitzi hegyi vasút.

Ismertető szöveg: A hegyi vasutak egyik szokatlan fajtáját nyitották meg újabban Loschwitzben, Drezda közelében, Szászországban. A hegyi pálya igeit rövid; nem sokkal hosszabb, mint a budavári sikló; de szerkezete egészen más és különösen érdekes az az újítása, hogy az utasokat szállító kocsik, a mint képünkön is látható, drótkötelekről lefelé függve, a levegőben haladnak. A másik lényeges különbség a budavári és loschwitzi siklók között az, hogy a loschwitzi nem két lakott városrészt köt össze, hanem az alant fekvő faluból egy nagy kiterjedésű fensíkra visz, a hol csak most, a sikló megnyitása után várják, hogy nyaralók keletkezzenek. Az egész hegyi pálya körülbelül 300 méter hosszú; 22,átlag 13 méter magasságú erős oszlopon nyugszik a sin, mely oly meredeken emelkedik, hogy 80 méter hosszúságban ugyancsak 80 méter magasságra emelkedik. Az egész vasból készült; az oszlopok és sinek összes súlya 330 tonnát tesz. Máskülönben hasonlóan a budavári siklóhoz, szintén két kocsi jár rajta, úgy, hogy váltakozva egyik föl, a másik le megy és egy kocsiban egyszerre 50 utast lehet szállítani. A pálya Loschwitz község templománál kezdődik, a hol az alsó állomás van, áthalad egy utcza fölött s végállomása fönt a loschwitzi magasban álló vendégfogadó mellett van. Mindkét állomás számára külön épületeket emeltek, az alsót hollandi renaissance stylben, a felsőt tornyos villa alakjában. Az alsóban a pénztár mellett két lépcső vezet fel a perronra; egyik az érkező, másik a távozó utasok számára; ezenkívül van még egy üveggel fedett nyílt csarnok, hogy az utasok rósz időben is födött helyen várakozhassanak. A felső állomáson ezeken kívül még várótermek, szolgálati helyiségek is vannak; ugyanott van a kazánház két nagy gőzgéppel, továbbá egy fedett terrasz, honnan, valamint a felfelé haladó kocsikból, gyönyörű kilátás nyílik az Elba vidékére. A kocsik, melyekben egyenként 40 ülő és 10 állóhely van, igen csinosak. Egyelőre csak négyet készíttetett a társaság. Az új vasút tervezetét Reuter hires drezdai építész készítette s a gépeket az augs-burgi gépgyár állította elő. Függővasutakat Európában már régóta építettek B as. ilyenek különösen a bányáknál általános használatban vannak. így a verespataki aranybányában már félszázaddal ezelőtt is ily vasúton szállították ki a bányatermékeket, sőt ilyenen mentek be olykor a bányászok is a b nyába. De rendes személyszállításra még kevés helyen ismernek ily vasútat. Legelső volt Európában a Barmen-Elberfeld közötti. A loschwitzi, mint csinos turista vasút, mindenesetre figyelmet fog kelteni s valószínűleg sok helyen fogják utánozni. (Forrás: Vasárnapi Ujság 1900. deczember 30.)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page