Normál kép: 381_476_pix_Oldal_19_Kep_0001.jpg   Méret: 770x856 Színmélység: 24bit Felbontás: 199dpi
Nagy kép: 381_476_pix_Oldal_19_Kep_0001_nagykep.jpg   Méret: 1203x1337 Színmélység: 24bit Felbontás: 199dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Vaspálya a Vezuvon. - A Vezuv krátere.

Ismertető szöveg: "Most az imént emlitett vendéglő és a csúcs között egy sikló pályát rendeztek be, s június 6-án a közönség számára ünnepélyesen meg is nyitották.
Szerkezete hasonló ahhoz a pályáéhoz, mely a budai hegyoldalon a várral tartja fenn a közlekedést, a mennyiben mindkét pályánál a gőzgép alul van a hegy lábánál fölállítva, és a pályán csak magok a kötélen vont kocsik közlekednek, a milyen kocsi kettő van, ugy hogy midőn az egyik fölfelé megy, akkor a másik lefelé száll. A többi berendezés egy kissé eltérő a miénktől. A lávára fektetett talpakon ugyanis az egész pálya hosszában gerendák vannak helyezve, melyeken egyetlen sín nyugszik. A kocsinak elől és hátul egy-egy kereke van csupán, mely ezen sín hosszában mozog. Minthogy azonban egy keréken állva a kocsi könnyen feldűlhetne, még más két kisebb ferdén álló, s az előre felé haladásra nem használt kerékkel is el van az látva, mely két kerék a síntartó gerendán siklik végig. Működésbe e kettő csak ekkor jön, ha a kocsi föl akar billenni, s megakadályozza ezt mindkét felé.
Ezenkívül egy más biztosítással is el van a pálya látva, mely azon esetben lehet hasznos, ha elszakadna a kötél, melynél fogva a kocsit a gőzgép fölfelé vonja. Ekkor ugyanis oly akadályozó készülék lép működésbe, mely a kocsit útközben is azonnal megállítja, s minő a budai pályán is alkalmazva van.
Ezen az uj közlekedési eszközön alig 7-8 perez alatt jut el az utas e csúcshoz, s máris igen számosan veszi azt igénybe, hogy a füstölgő hegycsúcshoz juthassanak." (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1880. julius 11.)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page