Ismertető szöveg: 1986. BUDAVÁRI SIKLÓ
Ofszetny. 11 1/2 :12 F. fog.
T.: Dudás László
Á 1986. ápr. 30.-1988. dec. 31.
P 2 422 300 fog. 6 800
3777 3821 2 Ft Sikló 50.- 10.-
(Forrás: Magyar Posta- és Illetékbélyeg Katalógus)
Speciális budai közlekedési eszköz a Budavári sikló. A Budai Gőzsikló Juraszek
Ödön tervei alapján 1870. március 2-án készült el. A kivitelezési munkákat
Wohlfarth Henrik irányította. A mozgatóerőt az alsó állomáson elhelyezett gőzgép
biztosította. Kocsijai a felső állomáson lévő fordítókorongon átvetett drótkötélen
függtek. A 95 m-es utat 30 fokos lejtőn tette meg. Mindkét kocsiban három fülke
volt, a két szélső 8-8 ülőhellyel II. osztályú, a középső 6
ülőhellyel I. osztályú besorolást kapott. Több százezer ember
vette igénybe, de pl. 1944-ben 2.049.256 utast szállított. 1944
végéig változatlan műszaki megoldással üzemelt. A háborús
károk helyreállítása 40 évi várakozás után kezdődött meg. A
főváros és a Budapesti Közlekedési Vállalat összefogásával az
eredetihez hasonlóan épült meg, és 1986. június 4-től Budavári
Sikló néven újból megkezdte működését. A pálya megközelítően
100 m hosszú, és 50 m rajta a szintkülönbség. A siklón utazók
száma évente 600.000 és 1.000.000 közé tehető. (Forrás: Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye (November) http://mek.oszk.hu/10200/10292/)
|