Normál kép: okt1_20.jpg | Méret: 770x539 | Színmélység: 24bit | Felbontás: 600dpi |
Nagy kép: okt1_20_nagykep.jpg | Méret: 867x607 | Színmélység: 24bit | Felbontás: 600dpi |
Ismertető szöveg: 2005. POSTAAUTÓ, 1905 Csonka János magyar gépészmérnök. Apja kovácsműhelyében lett szakmunkás. A vasútnál eltöltött évei után Bécsben, Zürichben és Londonban dolgozott, állandóan továbbképezve magát, és elnyerte a József Műegyetem tanműhelyének vezetői állását, melyet nyugállományba vonulásáig - 1925-ig - töltött be. 1877-80 között végighallgatta az egyetemi előadásokat - vizsgázás nélkül - . Kiemelkedő mérnöki teljesítményéért 1924-ben a Mérnöki Kamara gépészmérnökké nyilvánította. Nyugdíjasként önálló gépműhelyet létesített, amely 1938-ra gyárrá fejlődött, később a Csonka Gépgyárrá bővült. Számos szabadalomnak volt Bánki Donát társszerzője. PI. Újítás gázgépeknél, Újítás gáz- és petróleummotorokon, Gáz illetve petróleum kalapács, Karburátor és a porlasztó találmányukat 1893. február 11-én szabadalmaztatták. Számos saját találmányt dolgozott ki a hazai automobilizmus területén. Alkotott önállóan gépjárműveket, motoros bi- és tricikliket, postaautókat, gépkocsikat, kisautókat, autóbuszokat, egyéb motoros gépi berendezéseket és 1905. május 31-én az első magyar gépkocsit. (MNL.6k.151 o.) (Forrás: Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye (Október) http://mek.oszk.hu/10200/10292/) |
Kapcsolódó dokumentumok: Cziglényi Ádám: Csonka (1912) 100 éves az első magyar autó Postaautó Szám Géza (1866-1948) |