Normál kép: 001_084_pix_Oldal_04_Kep_0001.jpg   Méret: 770x449 Színmélység: 24bit Felbontás: 199dpi
Nagy kép: 001_084_pix_Oldal_04_Kep_0001_nagykep.jpg   Méret: 1632x952 Színmélység: 24bit Felbontás: 199dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: A Panama-csatorna ásatása
A Culebra-hegység átmetszése kelet felől Colon irányában.

Ismertető szöveg: A csatornának az Atlanti óczeán felöl nyiló bejáratát Colon mellett ideiglenes kikötővé alakítottak át az építőszerek elhelyezése végett. Itt már egy kis város is alakult Kolumbus Kristóf névvel. A csatorna az után, keresztülhaladva a Mindi mocsáron, Gatunnál a Chagres völgyébe lép, s ennek mentében halad egész San Pablóig, a hol a folyót (jelenlegi medre s nem a térképen jelölt változás szerint) s a vasutat átmetszi. A Chagres régi medre ezentúl a csatonának hol a jobb, hol a baloldalán kanyarog. Matakhinnál a csatorna az Obispo folyó völgyébe megy át. A csatorna medrének készítése itt még 180 lóerejü kotrógépek segítségével történik, mely gépek minden 24 órában 3000 köbméter földet vájnak ki. melyeket külön vasúti vonatokkal szállítanak el. A Tabemiila résznél az Osgood gőzös visz el 300-360 köbmétert tíz óra alatt. Buhio Soldadonál egy 65 méter magas dombot dinamittal romboltak szét. San Pablotól nem messze, Gamboa mellett a Chagres folyó felesleges vize számára nagyvíztartót készítettek.
A legélénkebben folyik a munka a Culebra-hegység mellett. Itt 1800 méter hosszúságú utat kellett a hegységbe vájni, átlag 140 méter mélységre s 200-300 méter szélességire. A munkánál különös szerkezetű mélyítő gépeket alkalmaznak s az egészet egy angol-hollandi czég végzi, mely arra kötelezte magát, hogy két év : alatt három millió köbméter földet távolít el, köbméterét 1*76 kolumbiai dollárért (mintegy 4 forint). A csatorna kotrását Hulme, Slaven és társa czég végzi, egy köbmétert másfél frankért. Csodálatos nézni, mily könnyűséggel végzik ezek a hatalmas. 7 emeletes házak magasságához hasonló gépek a földmetszést. Minden két-három órában 16 lábnyit haladnak előre, egy gép 4000 munkás dolgát végzi el s minden huszonnégy órában 15,000 tonna földet lehet általuk eltávolítani. A gépek mellett körülbelül 12,000 ember dolgozik, nagyobbrészt nyugotindiai négerek és mulatok. A munka helyszínének közelében állomások vannak a dombtetőkön, külön lakóházak a mérnököknek, raktárak és konyhák a feketék számára. Egy-egy munkás-lakban 30-50 ember tartózkodik. Minden állomásnak külön kórháza van negyven ágygyal, távíró-hivatala s műhelye és az egyes telepekkel a bennszülöttek falvai is össze vannak kötve, mert az élelmi szereket ezek szolgáltatják.
Ma még aránylag kevés földet távolítottak el a Culebra-hegységből, mivel igen sok idő telt az előleges munkálatokkal, minők az utak készítései, a folyók uj medrekbe terelése s a szükséges anyagok összeszerzése voltak. Mind a mellett már öt kilométernyire mind a két nagy tengertől csaknem teljesen készen van a csatorna s ha Lesseps tervét elfogadják, ki a térképünkön megjelölt helyeken egyelőre 7 zsilipet szándékozik felállítani s csak azután, ha a csatorna jövedelme azt megengedi, készíttetni el a teljesen nyílt csatornát: a Panama-csatorna ideiglenes alakjában már két év alatt elkészülhetne. A 75 kilométernyi csatorna szélessége a különböző vidékek szerint 22-40 méter lenne, mélysége pedig 9 méter. (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1889. január 6.)



A Panama-csatorna (spanyolul: Canal de Panamá) Közép-Amerikában, Panamában található mesterséges csatorna, amely a Csendes- és Atlanti-óceánt köti össze. Hossza 77 km.
1876-ban a Szuezi-csatorna sikeres megépítésétől önbizalomtól ittas franciák nemzetközi társaságot ("La Société internationale du Canal interocéanique" - Óceánközi csatorna-társaság) hoztak létre a csatornatervek kidolgozására és kivitelezésére. Két évvel később meggyőzték a kolumbiai kormányt, hogy engedélyezze a földszoros átvágását.
A tengeri csatorna vízmélységét 9 méterben, szélességét 22 méterben határozták meg. A csatornát a világóceán szintjéig szerették volna a kőzetbe vágni, ehhez 120 000 000 m3 földet és kőzetanyagot akartak megmozgatni.
Az építés 1880. január 1-jén kezdődött. A mederépítési munkálatok 1882. január 22-én vették kezdetüket. 1885-re kiderült, hogy képtelenség a csatornát a világóceán szintjére mélyíteni, ezért a terveket megváltoztatták. Felhagytak a csatorna további mélyítésével, az új tervek szerint a csatorna két végét zsilipekkel zárták le.
Az eredetileg tervezett 120 millió dollár helyett a számla már ekkor 235 millió dollárra rúgott. A csatornaépítő társaság összeomlása hatalmas botrányt okozott Franciaországban.
Hamarosan bebizonyosodott, hogy a francia befektetők csak akkor szállhatnak ki "tisztességgel" az üzletből, ha folytatják a munkát. Megalapították a Compagnie Nouvelle du Canal de Panama-t (Új Panama-csatorna Társaság), hogy a megkezdett építkezést befejezzék. 1894-ben újraindultak a munkálatok. Áttekintették a terveket és újabb két zsiliprendszert iktattak be a csatorna vonalába.
Eközben az Egyesült Államok jelezte: saját csatornát kíván építeni Nicaragua területén keresztül. A francia csatornatársaság e hírre megrendült, hiszen az amerikai létesítmény ellehetetlenítette volna a panamai beruházást. A francia építőknek mindössze két választása maradt: vagy veszni hagyják addigi munkájukat és eladják a megkezdett beruházást, vagy pedig felépítik és befektetésük csak nagyon hosszú idő múlva térül meg. A társaság az eladás mellett döntött. (Forrás: Wikipédia)



Ferdinand de Lesseps (teljes nevén: vicomte de Ferdinand Marie Lesseps) (Versailles, 1805. november 19. - La Chénaie, (Guilly mellett), Indre megye, 1894. december 7.) francia mérnök, diplomata. Nevét a Szuezi-csatorna, majd a Panama-csatorna építésében vállalt szerepe tette ismertté. A Szuezi-csatorna építésének megkezdésekor ő végezte az első csákányütést 1859. április 25-én Port Szaídnál. 1879-ben Párizsban összeült a Nemzetközi Földrajztudományi Társaság és itt határozták el a Panama-csatorna megépítését. A terv kivitelezését Lesseps vállalta, de vállalkozása csődbe ment - főként a várható költségek alultervezése miatt -, őt a fiával együtt első fokon elítélték, de a fellebbviteli bíróság az ítéletet megsemmisítette. A Panama-csatorna ügye azonban a megvesztegetés, és a korrupció szimbólumává vált. Innen származik a "panamázás" kifejezés. A korabeli magyar sajtóban Lesseps Ferdinánd néven szerepelt. (Forrás: Wikipédia)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page