Normál kép: 477_672_pix_Oldal_31_Kep_0001.jpg   Méret: 787x1212 Színmélység: 24bit Felbontás: 199dpi
Normál kép új ablakban 
Normal size picture in a new window

Képaláírás: Képek az Aldunáról
Dubovai Kazán-szoros.

Ismertető szöveg: Az Al-Duna Szentlászlóvár, Lászlóvára és Szörényvár között tör át a Déli-Kárpátok sziklás hegyei között. E táj mindig vadregényes, a Duna meder sziklás, nehezen hajózható volt. A déli oldalon vezetett a római út, Traianus útja, az északi oldalon a Széchenyi út. A 19. század elején Széchenyi és Vásárhelyi a hajózhatóság idejét a sziklák robbantásaival és csatornák mélyítésével, ill. a part mentén sziklába vágott út építésével növelték. Elérték, hogy a korábbi 150 nap helyett évente 290 nap lett hajózható a Duna itteni szakasza. Alacsony vízállásnál a hajók rakományait szekerekre rakták és a part mentén létesített úton fuvarozták át, s rakták vissza a hajókra. A szerbek és a románok a 70-es évek elejére megépítették Vaskapu duzzasztógátját és vízi erőművét Orsova és Szörényvár között, amely jelentősen megemelte a Duna ezen szakaszán a vízszintet. Egész települések és szigetek kerültek víz alá, s a Traianus út és a Széchenyi út nagy része is. A folyó 600 m szélességről, de a Vaskapu megléte óta 4 km szélességről, csökken a Kazán-szorosban 150-180 m szélesre, és helyenként 80 m mélységű lett. A Kazán-szoros felső része a Nagy-Kazán-szoros, utána van egy kiöblösödés, s az alsó rész a Kis-Kazán-szoros. A Kazán-szoros neve török eredetű, kazan = üst. Az északi oldalon az út a Nagy-Kazán-szorosnál eltávolodik a folyótól. (Forrás: http://www.erdely-szep.hu/Kazan-szoros/)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page