Képaláírás: A "Zenta" vizrebocsátása Pólában
A "Zenta" a vizrebocsátás után.
Ismertető szöveg: A "Zenta" építésénél tehát e szempontok voltak irányadók. Tartalma e hajónak 2326 tonna. Hoszsza 96 m. legnagyobb szélessége 11.7 m. merülése pedig 4.25 m. Teste a legjobb, Siemens-Martin módszere szerint kidolgozott aczélból készült. Elülső és hátulsó tőgerendája, valamint kormányának váza puha aczélöntvényből van. A gépeket, valamint a hajónak a vízvonal alatt elhelyezett többi lényeges részeit pánczél burkolat védi. Többrendű vízmentes aczélfal számos rekeszre osztja a hajó belsejét, hogy az elmerüléstől lehetőleg megóvassék.
Kormánya úgy gőz, mint kézi erővel kezelhető. Bronzból való, három szárnyú ikercsavarjainak átmérője 3.66 m. Két gépe együttvéve 7200 lóerőt képes kifejteni, a mi óránként 20 tengeri mérföld (37 kilóm.) sebességgel való haladásra képesíti a hajót. Kürtője kettő van kőszénraktárai 472 tonna szenet képesek befogadni.
Belsejét a hajónak 200 izzó lámpa fogja megvilágítani. Külső környékének megvilágíthatására két, 25,000 gyertyafény erejű, 60 centiméter átmérőjű projector szolgál, a mely villanyvilágításhoz 3 gőzdynamogép szolgáltatja az erőt. Van még a hajóhoz tartozó gőzdereglye használatára szolgáló kisebb dynamogép is, mely 4000 gyertyavilágosságú ívfény előállítására képes, 35 centiméteres projectornak szolgáltatja a villanyt. (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1897. augusztus 22.)
|