Ismertető szöveg: 1998. JENDRASSIK GYÖRGY
Jendrassik Gy. (1898-1954) születésének 100. évfordulója alkalmából.
25-ös ívekben nyomva.
Mélyny. és réznyomás 12 F. fog.
T.: Kass János terve alapján
Lengyel György metszette.
Á 1998. máj. 4.-2000. dec. 31.
P 300 000 fog.
4454 4502 100 Ft Mellkép, diesel mozdony 250.- 60.-
(Forrás: Magyar Posta- és Illetékbélyeg Katalógus)
Jendrassik György magyar gépészmérnök, feltaláló. A Ganz-gyár fejlesztőmérnöke
volt 1922-től, majd vezérigazgatója 1942-47 között.
Dízelmotor-és gázturbina fejlesztéssel foglalkozott. A vasúti
vontatásra alkalmas dízelmotor konstruktőre. Nevéhez fűződik
egy különleges, úgynevezett előkamrás dízelmotor-égéstér - Ganz-
Jendrassik égéstér -, és az ilyen motorhoz használt
befecskendezőszivattyú kifejlesztése. 1937-38-ban készítette el
a világ első kis 73 kW-os gázturbináját. Korát messze
megelőzve 1940-ben elkészült Cs-1 jelű, mintegy 740 kW-os
teljesítményre tervezett axiálkompresszoros légcsavaros gázturbinás hajtóműve.
1943-ban a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjává választotta. A
II. világháború után itthon mellőzötté vált, így további alkotó munkásságát elsősorban
Angliában fejtette ki. Tudományos rehabilitálása a Magyar Tudományos Akadémia
részéről 1989-ben történt meg, 1990-ben posztumusz Széchenyi-díjat kapott.
(Larousse 1992.2k.280 o.,MTI,Nytsz. :88/185 56 o., MNL.10k.267 o.) (Forrás: Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye (Május) http://mek.oszk.hu/10200/10292/)
|