Képaláírás: A budapesti új Duna-hidak pályatervei. - Vámháztéri híd. (Az második díj nyertese.)
Ismertető szöveg: "A fővámháztéri hid pedig 17.8 méter szabad pályaszélességgel tervezendő, melyből kocsi-útra 11.5 méter és két gyalog járdára 2.9 méter essék.
Végén megkívántatott, hogy mindkét hídon a villamos vasútrészére két vágány tervezendő.
A második dijjal kitüntetett, "Duna" jeligés tervezet három - 78,175,78 méteres, - nyílású Consol (kar) tartó, melynek középső nyílásának közepén egy 35 fesztávolságu tartó van beillesztve. A tartó végei az ellenfalaknál ellensulyokkal vannak lekötve. A főtartó alsó és felső öveinek görbülete könnyed vonalakban képződik és a tartó magassága a külső erőkhöz arányban nő és könnyed, szilárd, megnyugtató hatást tesz. Az alsó öv a pilléreknél és ellenfalaknál ívalakúlag lefelé görbül, mi nemcsak a híd szépségét emeli, hanem az által, hogy a pillérek fölött magasabb kereszttartók alkalmazása lehetségessé válik és a vaspillér szabad hoszsza csökken, az egész híd nyer szilárdságában. Az ellenfalaknál pedig ily magasbítás által az ellensulyok nyertek helyt. A szerkezet alakja a hídépítészetben új és szerkesztésileg díszére válik a tekhnikai tudományoknak; kétségtelen, hogy fölépítése által Budapest egy nevezetességgel fog gazdagodni. Fő jelességei ezen szerkezetnek:
1. hogy a középső nyilas állványok nélkül szerelhető;
2. hogy a felső öv csak vonásra szolgál és ez által a dísztelen felső keresztkötések és oldalrácsok egészen mellőzhetők, mi a híd szépségét nagyban emeli;
3. hogy a főtartók rácsozata ritka és a kilátást nem zavarja.
Az arkhitektura feldíszítésében Pártos és Lechner műépítészek segédkeztek. E hídnak összes költsége csak 2.200,000 frt, s így általában is egyike a legolcsóbb tervezeteknek. A vasszerkezet összes súlya 4565 tonnányi lesz.
" (Forrás: Vasármapi Ujság, 1894. junius 3.)
|