Normál kép: 401_496_pix_Oldal_16_kep_0002.jpg   Méret: 770x939 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Nagy kép: 401_496_pix_Oldal_16_kep_0002_nagykep.jpg   Méret: 1538x1875 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Lionardo bronzlovasa oldalról nézve.

Ismertető szöveg: "Leonardo da Vinci legszebb férfikorának harmincz esztendején át küzködött a lovasábrázolás nehéz problémájával. 1483-tól 1499-ig Milanóban Francesco Sforza óriási méretű lovasszobrán dolgozgatott, számtalan rajzot és kis modellt készített hozzá s elkészült a teljes nagyságú agyagmodellel is. A Sforza - dinasztia bukása folytán azonban a bronzba való öntésre nem került a sor s az agyagmodell, mely a kortársak határtalan bámulatát vívta ki, csakhamar tönkrement.
1506-tól kezdve pedig ismét egy bronz lovasszoborral foglalkozik, melynek Gian Giacomo Trivulzio nagyszabású síremlékére kellett volna kerülnie. E szoborhoz is készített rajzokat és kis modelleket, s ez utóbbiak közül egyet a sors szeszélye, mely Leonardo művei közül oly sokat pusztított el, mégis megmentett. A Ferenczy - gyűjtemény bronzlovasa, mint azt Meller Leonardo rajzai és följegyzései alapján kétségtelenül bebizonyította, a Trivulzio emlékhez készült tanulmány-modell.
E kis szobor, melynek képét itt találja olvasónk, 1506 körül készült s Leonardo szobrászművészetét ép úgy, mint kedvencz témáját, a lovasábrázolást a fejlődés tetőpontján mutatja be. A Sforza-emlék lovasszobra a rajzok tanúsága szerint még reliefszerüen volt komponálva ; a Trivulzio - emlékben Leonardo felfogása már teljesen plasztikus s olyan megoldást tervez, hogy a lovasszobor minden oldalról, elülről és hátulról is, kielégítő nézeteket nyújtson. A művész a ló mozgását és formáit rendkívül fokozza; a paripa, mely merészen szétfeszített hátsó lábain ágaskodva, a láthatatlan ellenségtől megriad, hatalmas formáival, sárkányszerü duzzadt nyakával, a kifejezés páratlan erejével teljesen egyezik ma mester ilynemű késői rajzaival. A lovas, kinek sárkánysisakja Leonardo régi kedvencz motívuma, a ló vak riadtságával szemben a rettenthetetlen bátorság képviselője. Merészen az ellenfél elé hajol, s mélyen behúzott hasával, jellegzetes arczával, izmai játékának souverain modellálásával ismét egy egész sor kétségtelen Leonardo - rajzzal van a legszervesebb összefüggésben."
(Forrás: Vasárnapi Ujság, 1916. julius 2.)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page