Normál kép: magyar_grafika_1920_218.jpg   Méret: 655x830 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Normál kép új ablakban 
Normal size picture in a new window

Képaláírás: A keleti kötések kompozicziótipusai.

Ismertető szöveg: "A keleti kötéseknek négy fontosabb típusa jöhet tekintetbe mint olyan, melynek hatásai a korai velencei kötéseken egész pontosan kimutathatók. Elsőnek az Indiai lakkfestésü kötések, melyek a lakkfestés technikáját ismertették meg, másodsorban a perzsa típusú kötések, melyeken a lakkfestés mellett az ecsettel való aranyozás, a poraranyozás és a laparanyozás különféle alkalmazásait látjuk, karöltve a legkáprázatosabb szerszámtechnikal virtuozitással, mely különösen a díszített és az egyszerű vonalfiléta használatában, a bélyegzők, matricák s a présducok kezelésének tökéletes biztonságában érvényesül, harmadszor a kinai típus, mely tulajdonképpen csak a perzsa típusnak egy változata és nevét a kínai eredetű felhömotivumtól nyerte, egyébként pedig csak a különféle színárnyalatokra ötvözött aranyozása révén tűnik ki a többi keleti kötések közül, végül az arab típus és ennek u.n. provinciális változatai, az arab-mór, az arab-perzsa, az arab-török s az arab-kopt típusok, melyeken túlnyomó részben a présnyomás, a kéziaranyozás és a bőrapplikáció szerepelnek. Vannak mind a négy típus technikai határain belül metszett, vert és domborított aranybör-kőtések is, ezek azonban itt is bizonyára egy régebbi korszaknak fejlődéstörténeti emlékei. A táblák kompozíciójának elrendezése elvileg azonos: a díszítmény súlypontja egy medailion (az arab kötéseken geometrikus, a többieken naturalisztikus formákból felépítve), melyet vele azonos ornamentális tartalmú sarokmegoldások egyensúlyoznak ki. "
(Forrás: Magyar Grafika, 1920. december)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page