Normál kép: magyar_grafika_1921_046.jpg   Méret: 568x1201 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Normál kép új ablakban 
Normal size picture in a new window

Képaláírás: Légmentesen záródó festéktartály.

Ismertető szöveg: "Gyakorlati nyomdász, könyvkötő vagy litográfus ismeri azokat a nehézségeket, ami a festékeknek nem megfelelő kezelése által származik. Igaz, hogy az a sok kellemetlenség és anyagi veszteség, ami a festékek beszáradása, elbőrösödésének következménye nem a hozzánemértés vagy helytelen kezelés terhére irandó, mert hiszen tudjuk, hogy a leggondosabb elővigyázatosság mellett is előállanak ezek a kellemetlenségek azért, mert a festék légmentesen el nem zárható s igy a börréteg képződése elkerülhetetlen.
Ezen a bajon kiván segíteni a Dörner és Heimberg könyvkötő-cég (V., Sziget-utca 38. sz.) találmánya, amely a nagyon sűrű, vagy hig állapotban levö finom nyomdai, könyvkötő vagy egyéb festékeknek és pépszerü anyagoknak légmentes állapotban való megőrzését, illetve ezen anyagok börképzödés, vagy beszáradás által való megromlásának meggátlását célozza. Az anyagok tetszés szerinti időben és mennyiségben használhatók föl ezen tartályból, anélkül, hogy a visszamaradó festék minősége szenvedne. A találmány leírása a bemutatott rajz szerint a következő: Az "F" fedő lecsavarandó, a "C" kerék forgatásának segélyével az "I" dugattyut a "D" fenék felé annyira csavarjuk, amennyit az "E" hüvelyben elhelyezendő festék mennyiségének térfogata megkíván. A festéknek a hüvelybe való behelyezése után az "F" fedőt visszacsavarjuk, a "C" sapkát lecsavarás folytán eltávolítjuk, s a "C" kerék segélyével az "I" dugattyut annyira emeljük, hogy a m ár a hüvelyben elhelyezett festékanyag a "H" kiömlő-nyilás felszínéig érjen. Ezekután a "C" sapkát visszacsavarva, a "C" hajtókerékkel a dugattyut még annyira emeljük, hogy a tartályban levő festék állandó nyomás alatt álljon, mely által a légmentesen való elzárás megtörtént, A tartályban elhelyezett festékanyag a hajtókerék forgatásának segélyével az "A" csavarmenetes orsó utján az ennek végében alkalmazott "I" dugattyu által nyomul ki a "H" kiőmlő-nyiláson. Midőn a kívánt festékmennyiséget megkaptuk, a hajtókereket egy kissé visszacsavarjuk, mely művelet által a festékre m ért nyomás, tehát a festékanyagnak a tartályból való kitolódása is megszűnik. A festékanyag kívánt mennyiségének kivétele után a sapkát újból visszacsavarjuk. Ez a találmány lehetővé teszi, hogy pépszerü anyagok, lakk és olaj sűrű vagy híg állapotban éveken át megőriztessenek, anélkül, hogy azok minőségükből bármit is veszítenének."
(Forrás: Magyar Grafika, 1921. február)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page