Normál kép: magyar_grafika_1922_275_001resz.jpg   Méret: 770x759 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Nagy kép: magyar_grafika_1922_275_001resz_nagykep.jpg   Méret: 1854x1827 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: A reklámnyomtatványokról

Ismertető szöveg: "Hajlított vagy rézsútosan állított soroknak - amint azt már számtalanszor megírtuk - élénkítő hatása van; megbontják a sortömegek merevségét, úgyszólván életet adnak a kompozíciónak.
Épp ilyen eleven hatású a 7. és 16. példa. Különösen a 16. példa jó reklámhatású, amit az emblém és dús díszítés alkal mazása nagymértékben előmozdít, anélkül, hogy túlságosan súlyossá tenné a nyomtatvány összhatását.
Tónusok alkalmazása ismét lábrakap, noha egész más formában, mint valaha.
A 10. és 17. példák tónusos formái alapját képezik a kompozícióknak. Sok sikerrel biztat egy-egy tónus alkalmazása különösen a kevésszövegű munkáknál, amelyek egyébként tulságoan üresek volnának. Tónusformák megszerkesztése a sorfoltok határvonalaitól függ s így tónusokat csak akkor kell megtervezni, ha a szöveg már teljes egészében ki van szedve. A tónusok a lehetőségig egyszerűek legyenek, mert a komplikáltabb rajz igen gyakran semmivé teszi munkánkat.
Díszítő anyagunknak - bármily szép is legyen - ne juttassunk nagyohh szerepet. Minél kevesebbet és egyszerűbbet. A 12., 13. és 16. példáknál nagyobb mértékben alkalmaztam körzeteket, különösen az utóbbi példánál, amelynek dús díszítését kivételesen a rendelő jellegére való tekintetből használtam, igazolásául annak, bogy ilyent is lebet szednünk, de csak nagy megfontolás után, mert ritkán vezet eredményre.
Egy kollégámnak alkalmat adtam arra, hogy az e cikkhez készült példák vázlatait megtekinthesse. Túlságosan komplikáltaknak találta úgyszólván valamennyit, holott a valóságban egyikre sem lehet azt ráfogni. Aki gyakrabban foglalkozik ezekhez hasonló szedésekkel, a legtöbb példát egyszerűnek találja. Ezt megértetendő, az egyes példák kivitelét röviden vázolom az alábbiakban.
Mellékleteink 16. példája a legkomplikáltabb valamennyi között. A fekete forma szedéséről készült levonat alapján vannak beállítva a barna és zöld formák alkotó elemei. Az emblém körüli cikcakos díszítésnél hat darab körzet szabályos hatszögalakban van egymáshoz állítva; az emblém fekete és zöld formája linómetszet. A külső keret tulajdonképen egyszínű körzet, de e példánál tömöntés segélyével bontottuk két színre; az egyik garnitúrából kivágtuk a barna pontokat, a másikból pedig a zöldnyi lakat. A belső területen elszórtan cikázó nyilakat szabadon állítottuk bajóra és gipsszel kiöntöttük, miáltal a kizárást elkerültük és a szedést gyorsítottuk.
A 17. példa föszava linómetszet, a tónus pedig kartonmatricáról készült tömöntvény."
(Forrás: Magyar Grafika, 1922. október)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page