Normál kép: magyar_grafika_1923_2767_002.jpg   Méret: 770x1201 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Nagy kép: magyar_grafika_1923_2767_002_nagykep.jpg   Méret: 852x1329 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Mikor jó a plakát?
1. ábra. A Peter's Union cég plakátja, reklám hatását számszerűleg állapították meg

Ismertető szöveg: "A modern ipari és kereskedelmi életnek ma már valóban nélkülözhetetlen eszköze az ízléses, feltűnő, művészi kivitelű plakát. Egyetlen jó plakát népszerűbbé tehet valamely iparcikket, gondolat t vagy eszmét minden más, bármily terjedelmes reklámnál. A kérdés csak az, mikor jó a plakát vagy melyik plakát jó. A válasz nagyon egyszerű : amelyik legjobban fejezi ki a reklám lényegét, vagyis az a plakát, amelyik a nézők zömének figyelmét tereli arra a tárgyra, amelyet a gyáros, a vállalkozó hirdetni akar.
Világos, hogy a plakát elbírálásánál mindig a nézők szubjektív benyomásai az irányadók. Ezért a berlini kereskedelmi főiskola gazdaságlélektani intézetének vezetője, Moede dr. megpróbálta a szubjektív benyomásokat objektív formában rögzíteni. Asszisztense, Schorn Mária dr. segítségével kiválasztott egy plakátot és két percig mintegy ötven néző elé tartotta, hogy azután a nézők kikérdezése döntse el, mi ragadta meg figyelmüket a legjobban. A kísérletül használt plakát a frankfurti Peter's Union cég gumiabroncsát óhajtotta reklámozni. A nézők két percig állottak a plakát előtt, elfüggönyözték a plakátot és kikérdezték a nézőket, mit láttak , hogy ilyen módon számszerűleg lehessen megállapítani a plakát toborzó hatását.
A nézők egyike-másik a szavakkal írta le a plakátot, mások reflxiókat, bírálatot fűztek a látottakhoz. Moede kísérlete a következő eredményhez vezetett:
A nézők legtöbbje, 84%-a csak katonára emlékezett; 60%-a autót látott; 50%-ának figyelmét a cég neve (Peter's Union) ragadta meg. A plakát lényege, a gumiabroncs csak a nézők 26%-ának keltette föl a figyelmét; 18% abroncsjavítást vett észre, 17% pneumatikról tudott. Magát a plakát leglényegét, hogy tudniillik a cég gumiabroncsot ajánl, csak 14% vette észre, 10% mindössze a tábori csukaszürkére emlékezett, 6% autó reklámot látott a plakáton, tehát teljesen félreismerte azt, 5%-nak a szemét kapta meg az Unió fogalma, 4% emlékezett a közép - német gumi árú gyárra, 3-3 % teljesen félreértette a plakátot, mert vagy az t hitte, hogy az abroncsot vizsgálják, vagy azt, hogy a soffőr tanácstalanul nézi a gumi hibáját, vagy végezetül azt, hogy egy katona fel akarja hívni a nézők figyelmét a katonai autóra; ugyan csak 3% mindössze a cég szék helyét (Frankfurta /M) látta, 1-1% pedig a kék és zöld színeket."
(Forrás: Magyar Grafika, 1923. február)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page