Normál kép: magyar_grafika_1923_2844_002_001resz.jpg   Méret: 770x513 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Nagy kép: magyar_grafika_1923_2844_002_001resz_nagykep.jpg   Méret: 1557x1037 Színmélység: 24bit Felbontás: 300dpi
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: A cégjegy - a reklámkártya
Tervezte: Wanko Vilmos, szedte: Lombár László. - Közönséges és kövér Amts antikva (3.) az Első Magyar Betűöntöde rt. céggel érdekközösségben levő (1). Stempel AG., Frankfurt a/M. betűöntődéből. Ohio kurzív (4.) F.-M.-D. körzet és kézírásos léniák (3.) a Schriftguss AG. vorm. Brüder Butter, Dresden betűöntődéből. Salzmann vignetták (4.) a J. G. Schelter & Giesecke, Leipzig betűöntődéből.

Ismertető szöveg: "A reklám kártyának az első rápillantásra is el kell áruim a annak a cikknek, tárgynak, vagy ténykedésnek a vezérszavát, ritkább esetben a cég nevét, amelynek reklámozását célozza. Ezt többféle módon érhetjük el, és pedig:
1. a reklámozandó tárgy megnevezésének erőteljes előtérbe nyomásával (1., 2., 3., 5., 7., 10., 12. és 15. példái);
2. a reklámozandó tárgy ábrával való feltüntetése által (pl. a 16. példánál) ;
3. a reklámszöveg valamilyen alkalmas mondatának slágerszerű feltüntetése által (4., 8. példák).
Ebből folyólag önként adódik egy második igen fontos irányelv és pedig az, hogy a reklám kártya slágerszava, vagy mondata és az egyéb szöveg között minél nagyobb legyen az érvényesülési kontraszt.
Ennek eszközei is többfélék, és pedig :
1. a kívánt kontrasztnak a betűfokozatokban való érvényesítése (2., 3., 10., 13., 14. és 15 példák) ;
2. megfelelő színkontraszt alkalmazása (4., 7., 8. példa) és
3. a vezérszó többszörös ismétlése (7. és 12. példák).
A harmadik és legfontosabb irányelve a reklám kártyászedésnek az eleven, sablontól mentes, a köznapitól eltérő, tehát feltűnéskeltésre alkalmas szedéskompozíció, aminek megteremtése természetszerűleg a mesterszedő legfőbb gondja kell hogy legyen.
A 3. példán ál a fősoroknak ugyancsak oszlopszerű kiképzésével kerestem a hatást, de mivel a szövegnek nem a név a fontosabbik része: a névsorokat díszítménysorokkal és alnyomatos színfolttal tettük tömör, az egész kompozícióból kiemelkedő folttá, hogy ezáltal a két oszlop közötti papírsíkon vékony betűből szedett szöveg annál inkább kiemelkedjék.
A 4. példán ál egyetlen sortömeg körül helyezett slágerszöveg sorai, eltérő színezésük dacára is kitűnően egészítik ki a kompozíciót, a díszítésként alkalmazott madárfigurák pedig nemcsak élénkítő hatással bírnak, de egyben a sorkiképzés irányító vonalait is adják. "
(Forrás: Magyar Grafika, 1923. november)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page