D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó U R L : http://dka.oszk.hu/011800/011855 F á j l n é v : 46403617_cc63fad662_o.jpg B é l y e g k é p : http://dka.oszk.hu/011800/011855/46403617_cc63fad662_o_kiskep.jpg F ő c í m : "Buda's Funicular Cars" [Budavári Sikló] B e s o r o l á s i c í m : Buda's Funicular Cars" [Budavári Sikló] S z e r e p : fényképész I n v e r t á l a n d ó n é v : N N é v v á l t o z a t o k : elmada E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2010-11-29 E s e m é n y : kibocsátva I d ő p o n t : 2005-09-09 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : Az Flickr-be való feltöltés dátuma. A t í p u s n e v e : fénykép M e g n e v e z é s : Flickr M e g n e v e z é s : Flickr C r e a t i v e C o m m o n s k ó d : Attribution-NonCommercial 2.0 T é m a k ö r : Közlekedés, szállítás A l t é m a k ö r : Vasút T é m a k ö r : Közlekedés, szállítás A l t é m a k ö r : Tömegközlekedés T é m a k ö r : Utazás, turizmus A l t é m a k ö r : Magyarországi látnivalók T á r g y s z ó : városi vasút M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : siklóvasút M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : városi közlekedés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : közlekedéstörténet M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : Budapest. 1. kerület M i n ő s í t ő : földrajzi hely I s m e r t e t ő s z ö v e g : A Budavári Sikló egy speciális vasút, mely a Lánchíd Budai hídfőjét köti össze a Budavári palotával. Egyik végállomása az Alagút Duna-parti bejáratánál, a másik pedig a Budavári palota és a Sándor-palota között található. A Sikló 1987 óta, a Budapest Duna-parti látképének részeként a Világörökség részét képezi.
A legelső, még gőzüzemű Siklót Széchenyi Ödön indítványozására építették 1868-70 között építették Wohlfahrt Henrik tervei alapján. Felavató ünnepsége 1870 március 2-án volt, különlegességét jól mutatja, hogy ez volt Európában a második ilyen vasúti szerkezet. 1928-ig, az autóbusz közlekedés beindulásáig az I. kerületben ez a 95 méter szakaszon közlekedő, 50 méteres szintkülönbséget áthidaló vasút volt az egyetlen tömegközlekedési lehetőség a Vár megközelítéséhez.
A Sikló második világháborúban súlyosan megrongálódott a bombázások alatt, miután helyreállítása sokáig elhúzódott. Végül 1986 június 4-én indult el újra, de akkor már villanymotor meghajtású vasútként. 2009-ben kocsijait is felújították, így ma eredeti pompájában szállítja utasait. A Budavári Sikló népszerűsége máig töretlen, a Fogaskerekű vasúttal egyetemben Budapest kuriózumainak és turisztikai vonzerejének egyik legkülönlegesebb példája. K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : cseri7: A Budavári Sikló fentről U R L : http://dka.oszk.hu/015000/015080 A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 1536x2048 pixel S z í n : színes L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ A d o k u m e n t u m s t á t u s z a : INSIDE S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Fucskó Anna |