D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : zaka_ferenc_adatvagyon.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/130100/130140/zaka_ferenc_adatvagyon_kiskep.jpg F ő c í m : Adatvagyon és adatgazdálkodás B e s o r o l á s i c í m : Adatvagyon és adatgazdálkodás S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Cseszregi U t ó n é v : Tamás I n v e r t á l a n d ó n é v : N E g y é b n é v e l e m e k : Dr. S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Zaka U t ó n é v : Ferenc I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2022-06-24 E s e m é n y : kibocsátva I d ő p o n t : 2022-04-22 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : Az előadás időpontja. A t í p u s n e v e : prezentáció A t í p u s n e v e : előadás M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : Networkshop 2022 M e g n e v e z é s : Panopto A j o g t u l a j d o n o s n e v e : Dr. Cseszregi Tamás, Zaka Ferenc S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Jogvédett T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Informatika az oktatásban T é m a k ö r : Számítástechnika, hálózatok A l t é m a k ö r : Internetes technológia T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Felsőfokú oktatás T á r g y s z ó : adat M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : felsőoktatás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : tanulmány M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : felhasználó-barátság M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : adatvizualizáció M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : keretrendszer M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : adatbázis M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : 2022 M i n ő s í t ő : időszak K é p a l á í r á s : Adatvagyon és adatgazdálkodás N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Adatvagyon és adatgazdálkodás
"a felsőoktatási ... szektor minden szereplőjének kiemelkedően fontos az adat - vagy azért, mert munkája során erre támaszkodik, vagy azért, mert a munkája az adatok kezelésére, hozzáférhetővé tételére, menedzselésére alapul"
Dr. Cseszregi Tamás, Zaka Ferenc
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Oktatási Igazgatóság
NETWORKSHOP 2022. április 20-22.
"Naív" adatgazdálkodás
Tapasztalat, hogy a felsőoktatásban gyakran ezeket feltételes módba kell tenni, "munkája során az adatokra is kellene támaszkodni", de ez nem így történik
AVIR projektek költségesek - nem csak forintosítható értelemben
Sokszínűség - néha még intézményen belül is - nehéz, ha nem lehetetlen egységes ágazati módszertanokat, mérőszámokat kialakítani
Egyedi intézményi próbálkozások, projektek - intézményenként akár több is
Adatgazdálkodás, VIR elmaradásának belső okai
A potenciális felhasználó (vezető) nem tudja megfogalmazni, hogy mire van szüksége (ez "normális" jelenség, lásd AVIR projektek)
Nem ismert széleskörűen, hogy egyáltalán milyen adatok állnak rendelkezésre
A kívánt adat valóban nem áll rendelkezésre a felsőoktatási intézménynek
Ismert és elérhető adatok nem jutnak el az adatot használni kívánó felhasználóhoz
Általánosságban is ez egy "nehéz feladat"
"Ismert és elérhető adatok nem jutnak el az adatot használni kívánó felhasználóhoz"
Tanulmányi rendszer: rengeteg adat tárolódik és keletkezik
Tanulmányi rendszernek szinte mindenki felhasználója egy felsőoktatási intézményben
Miért ne lehetne utóbbit felhasználva előbbit a felhasználók elé tárni?
Bottom-up: alulról építkezés
Bár az adatelemzés, AVIR irányú projektek nem kerülhetőek meg teljesen, azért vannak triviálisan előállítható és érdeklődésre számot tartó adatok, létszámstatisztikák, pénzügyi kimutatások
Lekérdezések: régóta vannak, de "száraz" táblázatokat nehéz átlátni
Legyen egy eszköz a tanulmányi rendszer "környékén", amivel az adatok vizualizálhatóak a felhasználók számára
Saját fejlesztés - miért?
Jobb integráltság
Kisebb kezdeti beruházás - kisebb kockázat
Költséghatékonyabb lehet - kisebb lépések -> kevésbé "mély" és drága zsákutcák
Saját fejlesztés - keretrendszer
Webes applikáció
Tanulmányi rendszer integráltság
Funkciócsoportok:
"Előlap"
Átugrás a tanulmányi rendszer oktatói vagy hallgatói
webes felületére újabb bejelentkezés nélkül
Tanulmányi rendszerben is kellett fejlesztést kérnünk
Nyitóoldal : "Hirdetések" felület
VirChart
Integráció
Felhasználói adatbázis (authentikáció)
Neptun szerepkörökre építve, de azokkal nem azonosan
Szükség szerint összevonva
Vagy azokon felül, plusz csoportokat létrehozva
Hallgató
Alkalmazott
Tanulmányi Admin
Tanszéki Admin
Chart Admin
Szakfelelős
EgyetemVezető
Kari Vezető
Kari Oktatási Vezető
EVÉ Résztvevő
Neptun adattartalom - nézetek
Felépítés
Funkciók:
Adatforrások kezelése
Riport / chart szerkesztő
Megjelenítés
Interaktív
Animált (chart.js)
Szűrők
Adatok táblázatosan is elérhetőek
Másolható
Fejlesztőeszközök
Oracle (Neptun alatt)
ASP.NET Core MVC
BootStrap
Chart
Google Charts (kivéve térkép)
JVectorMap
Chart.Js
Chart típusok:
Hisztogram (google)
Körcikk diagram (chart.js)
Radardiagram (chart.js)
Sáv- vagy oszlopdiagram (google)
Sáv- vagy oszlopdiagram (chart.js)
Térképdiagram - buborékdiagram (chart.js)
Térképdiagram - területszínezett (chart.js)
Térképdiagram (jvectormap)
Területdiagram (google)
Területdiagram - halmozott (chart.js)
Tortadiagram (google)
Tortadiagram (chart.js)
Vonaldiagram (google)
Vonaldiagram (chart.js)
Nézzünk egy riportot élőben!
https://www.elte.hu/kozerdeku
https://neptun.elte.hu/VcShowReport/Index/341?skey=kEK61DN0NsNzQ5BjUmDpbFAn
További fejlődés
Ismertetés / kommunikáció - nem elég egyszer közzétenni, hogy létezik ilyen eszköz, a "reklám" szükséges!
Tartalomfejlesztés (mit is mutassunk az eszközzel) evolúciós módon fejlődik:
Alapvető igényeket tudjuk
Ötletelünk/gondolkodunk
Visszajelzéseket kérünk
Visszajelzések alapján lépésenkénti bővítés, finomítás
Kontrollra szükség van - nem minden igény megalapozott
A szoftver további fejlesztése
Szoftver soha nincs kész
Végtelen mennyiségű ötlet - a probléma ebből a prioritást felállítani, figyelembe véve a befektetés / haszon arányát is
Újabb chart típusok
Kényelmesebb szerkesztőfelület
Lefúrás
Adatsoronkénti jogosultság-kezelés
…
Teljesítmény
Köszönjük a figyelmet!
Dr. Cseszregi Tamás, Zaka Ferenc
ELTE Oktatási Igazgatóság
NETWORKSHOP 2022. április 20-22. D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Horváthné Felföldi Helga: Digitalizáció a szakképzésben A f o r m á t u m n e v e : PowerPoint prezentáció O l d a l a k s z á m a : 13 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2016 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 13 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : HTML dokumentum T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : HTML 5 verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 96 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített Á l t a l á n o s m e g j e g y z é s : Networkshop konferencia 2022 A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Zsuzsanna |