D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : somorjai_noemi_konyvtarosok_stressz.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/131700/131707/somorjai_noemi_konyvtarosok_stressz_kiskep.jpg F ő c í m : Könyvtárosok és a stressz B e s o r o l á s i c í m : Könyvtárosok és a stressz S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Somorjai U t ó n é v : Noémi I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2022-09-29 E s e m é n y : kibocsátva I d ő p o n t : 2017-07-06 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : Az előadás időpontja. A t í p u s n e v e : prezentáció A t í p u s n e v e : előadás M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció A j o g t u l a j d o n o s n e v e : Somorjai Noémi S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Jogvédett T é m a k ö r : Könyvtártan, információtudomány A l t é m a k ö r : Könyvtárvezetés, könyvtárügy T á r g y s z ó : könyvtáros M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : könyvtárügy M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : stressz M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : foglalkozási stressz M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : stresszkezelés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : kiégés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : kommunikáció M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : viselkedés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : 2011 M i n ő s í t ő : időszak K é p a l á í r á s : Könyvtárosok és a stressz N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Könyvtárosok és a stressz
Somorjai Noémi
Semmelweis Egyetem
Magatartástudományi Intézet Könyvtár
somorjai.noemi@med.semmelweis-univ.hu
Dr. Stauder Adrienne
Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet
Munkahelyi Stressz és Stresszkezelés Kutatócsoport
Budapesti Corvinus Egyetem Könyvtár
Szakmai Továbbképzés
2017. július 6. Budapest
Selye János, a stressz és az általános adaptációs szindróma
Amikor a szervezetet (stresszkeltő) inger éri, beindul a vészreakció.
Gyorsul a szívműködés, a légzés, emelkedik a vérnyomás, élénkül az agy tevékenysége, több vérhez és energiához jutnak az izmok.
Ez az összefüggő reakció a szervezet védekezésének szolgálatában áll, és lehetőséget teremt a harcra vagy a menekülésre.
Bármi is indítja be a stressz reakciót, a stressz nem tartható fenn sokáig.
Ha az inger sokáig fennáll, a szervezet alkalmazkodik a megváltozott körülményekhez.
Ha a külső hatás tartós, a védekezési mechanizmus kimerül
http://www.termeszetvilaga.hu/szamok/tv2007/tv0712/csaba.html
Kopp M. , Prékopa A.: Ember-környezeti játékelméleti modell
Magyar Tudomány 2011. 6.sz. 665-677.
Mennyire tudunk kontrollt gyakorolni stressz-helyzetben
Mit várunk el magunktól, milyen az énképünk? Énideál, neveltetés, jövőkép, tervek
Mit vár el tőlünk a környezetünk?
Főnök, kolléga, beosztott, olvasó, család, stb.
Mire vagyunk képesek?
Szubjektív és objektív megítélés
Hogyan értékeljük az adott helyzetet?
Kezelhető, vagy meghaladja a kompetenciánkat
Kopp M. Prékopa A.: Ember-környezeti játékelméleti modell
Magyar Tudomány 2011. 6.sz. 665-677.
Melyek a stresszcsökkentő, megbirkózást segítő tényezők?
Megfelelő megküzdési stratégiák
- probléma megoldó, érzelmi és támogatás kereső
Megfelelő beállítottság, attitűd
- Diszfunkcionális attitűdök csökkentése:
külső kontroll, perfekcionizmus, külső elvárások helyett
belső kontroll és belső elvárásoknak megfelelés
- Ellenségesség csökkentése
Társas támogatás keresés (tanult tehetetlenség elkerülése)
Könyvtárosok és a stressz
Shupe, E., Pung, S.: Understanding the changing role of academic librarians from a psychological perspective: A literature review
The Journal of Academic Librarianship 2011. 37. 5. 409-415.
Objektív tényezők: munkakörülmények, munkaidő, technológiai környezet, folyamatos zaj, légkondicionálás
Szubjektív tényezők:
1. Változó szerepelvárások, olvasói és szervezeti elvárások,
2. több munkakör ellátása, helyettesítés, túlterheltség,
3. állandóan változó hardver és szoftver,
4. folyamatos önképzés szükségessége,
5. munkakör tisztázatlansága, szerepkonfliktus
(családi szerepek és munkahelyi elvárások konfliktusa)
Meg tudunk-e küzdeni a helyzettel, vagy kimeríti tartalékainkat?
Megfelelőek-e megküzdési stratégiáink, a társas támogatásunk?
A szerepelvárással kapcsolatos stressz vezethet:
lelki feszültségekhez, mint a szorongás, vagy a depresszió, ami okozhat
- munkával való elégedetlenséget
- munkavégzésben felszínesességet
- munkahely iránti lazább elköteleződést, végül
- egészségügyi problémákat
Leggyakoribb okok
Felmérések szerint
- a változás tempója
- a szabványok/szabályok hiánya
- az olvasók IT környezettel kapcsolatos elvárásai okozzák a legtöbb stresszt a könyvtárosoknak
Ennis, L: The Evolution of technostress. Computers in Libraries 2005. 25. 8. 10-12.
A nem megfelelően kezelt stressz kiégéshez vezet
A KIÉGÉS OKAI
Kontroll (érzés) hiánya
túlzott igénybevétel és nagy felelősség
hiányos teljesítménymérés
visszajelzés/megerősítés hiánya
alacsony jövedelem
gyakori stresszhelyzet
korlátozott előrejutási lehetőségek
melyek folytán bekövetkezik
az érzelmi tartalékok kimerülése
fásultság, elidegenedés érzése
krónikus fáradtság érzése
Könyvtáros-olvasó kapcsolat
Továbbképzés és szakmai fejlődés fontossága
Nem csak a könyvtárosok tudására, de magatartására, a szükséges készségek és jártasságok elsajátítására is hatással van
Növeli a motivációt a szakma iránt,
az elköteleződést a munkáltató iránt
Segít megküzdeni a mindennapi stressz-helyzetekkel
Mentor program alkalmazása
Kutatások szerint azok az alkalmazottak, akiket mentor segít a beilleszkedésben:
Elégedettebbek munkájukkal
Elkötelezettebbek a munkahelyük iránt
Kevesebb stresszt élnek meg a munkahelyükön
Jobbak az interperszonális kapcsolataik
Hogyan kommunikáljunk stresszhelyzetben problémás olvasókkal?
Miért és kire dühös az olvasó
Máshol feldühítették
Nem tudta érvényesíteni az igazát
Késésben van
Stresszes élethelyzetben van
Vizsgázik
Beteg / családtagja beteg / fájdalma van
Fáradt, szorong
A könyvtárban a könyvtárosra zúdítja
az őt korábban ért frusztrációt
Fokozatok
Frusztrált
Ideges
Dühös
Panaszkodó
Vádló
Dühöngő
Elfogadhatatlan viselkedés
Viselkedésminták:
A-típusú viselkedés
Menedzsertípus: Önálló -- vezető
Közösségi szellemű
A problémák kihívást jelentenek számára
Korlátaikat reálisan értékelik
Irigység nélkül tudnak segítséget kérni
Terveznek, rangsorolnak, küzdenek és másokat is segítenek ebben
Asszertívek és tiszteletben tartják mások céljait
B-típusú viselkedés
Hasonlít az A-típusra: feladat-orientált, szereti a függetlenséget és az önállóságot
Vágya, hogy kontrollálja a környezetét
Hajlamos agresszívan viselkedni
Kevésbé veszi figyelembe mások érzéseit
A mások feletti kontroll különösen fontos,
ha célja elérését fenyegetik
Hajlamosak az egyoldalú kommunikációra
C-típusú viselkedés
külső "locus of control"
- a kontrol mások kezében van,
a helyzet befolyásolása kompetenciáit meghaladja
Kevés hatalommal bírónak érzi magát
keresi a törődést és kerüli a visszautasítást
Inkább feladja, minthogy kiálljon magáért
Elfogadást és támogatást keres
Szereti, ha elismerik gondoskodó-segítő magatartását
D-típusú viselkedés
Úgy érzi, híján van a személyes hatalomnak,
nem képes másokkal kapcsolatot teremteni
Nagyon törékeny, védekező
Szereti a rutin-feladatokat, kerüli a döntés-hozatalt, szabály- és munkafolyamat alkotást
Nem szereti, ha mások zavarják
Ha biztonságukat mások veszélyeztetik, hallgatásba burkolóznak, keveset beszélnek
Viselkedésük frusztráló lehet az A- és B-típusra
Mit tegyünk, ha problémás, indulatos olvasóval kell beszélnünk?
1. TUDATOSÍTOM: megőrzöm a nyugalmamat.
2. Vegyünk mély lélegzetet:
LASSAN kilélegzünk (szájon át)
és belélegzünk (orron keresztül)
3. Ez segít tudatosítani az érzéseket
4. Lelassítja a FIGHT or FLIGHT reakciót
- KÜZDJ vagy MENEKÜLJ -
5. Segít megtalálni a megoldást
egy lépés hátra gondolatban és térben,
segít elszakadni az érzésektől
Hallgassuk csendben az olvasót
- ezalatt próbáljuk kigondolni a megoldást
Ne szakítsuk félbe az olvasót,
ez fokozhatja a frusztrációját
Mutassunk együttérzést,
használjunk udvarias
és határozott hangot
Ha nem találja a keresett könyvet:
"Úgy gondolom, megtaláljuk az Ön által keresett könyvet" (többes szám)
NE használjunk tagadást:
"Kézikönyveket nem kölcsönzünk" helyett:
"A kézikönyveket az olvasók rendszeresen használják, ezért az olvasóteremben van a helyük."
Miután az olvasó távozott
Ha lehetséges, távolodjunk el a szolgálati helyünktől
Ha nem lehetséges, tartsunk félperces szünetet,
(pillantsunk a számítógépre, nyissuk ki az ablakot...)
Próbáljunk relaxálni és mélyen lélegezni,
mielőtt a következő olvasóhoz fordulunk
Ha szünetet tarthatunk
Menjünk ki a levegőre egy rövid sétára
Menjünk természetes fényre, parkba
Végezzünk néhány jóga/tornagyakorlatot
Ha szökőkút, tó, folyó van a közelben,
sétáljunk ki a közelébe
ha nincs, idézzük fel egy táj szépségét,
a víz csendes zubogását
Ha a könyvtárban kell maradnunk
Tegyünk képzeletbeli utazást
Helyezzünk kellemes, megnyugtató képeket a környezetünkbe: vízpart, erdő, vízesés, virágok, malom, stb.
Egy képzeletbeli luftballonba fújjuk bele a kellemetlen gondolatokat és érzéseket, hagyjuk lebegni, majd engedjük el
Beszéljünk egy megbízható barátunkkal,
aki segíthet eltávolítani az eseményt
Ha nagyon felkavart az eset,
készítsünk hivatalos feljegyzést,
a piszkozatba öntsük bele mérgünket,
utána semmisítsük meg.
Írjuk le a felzaklató viselkedést,
és adjuk át a főnökünknek
Önvizsgálat
Tartsunk önvizsgálatot:
MINDENT megtettünk-e az olvasóért?
Ha igen, ne legyen lelkiismeret-furdalásunk
Ha nem, akkor találjuk meg a módját,
hol szerezhetünk jobb készségeket,
teljesebb tudást
Iratkozzunk be továbbképzésre, tréningekre, keressünk irodalmat a témáról
Amit a társszakmáktól átvehetünk
Hogyan kezelik a pszichológusok a problémás betegeiket?
A könyvtárosok csak alkalmanként találkoznak kellemetlen olvasókkal,
a pszichológusok viszont folyamatosan problémás személyekkel foglalkoznak
Mit kell tehát elsajátítaniuk a könyvtárosoknak?
Kit nevezünk problémás kliensnek?
Berne szerint: aki segítséget kér, de csak azért, hogy visszautasíthassa a segítséget
Függ a terapeutától:
az elvárásaitól, a tolerancia-szintjétől,
a szükségleteitől és a tapasztalatától
problémás az, akit mások faragatlannak, irritálónak, agresszívnek vagy idegesítőnek minősítenek
- nem objektív kategória
Előtörténet
Általában a problémás olvasók koragyermekkori traumáktól szenvednek
Felnőttkorukban segítséget keresnek, de ugyanakkor félnek is tőle: (visszautasítás, újabb sérülés vagy kiszolgáltatottá válás)
Pszichológusok feltételezik, azért próbálják újra átélni a koragyerekkori traumákat, mert képtelenek szavakban kifejezni azt, amit akkor átéltek
Ambivalens viselkedés
A korai traumák következtében a problémás olvasók hol az áldozat,
hol pedig az agresszor szerepével
azonosulnak életük során
A siker kulcsa
Minél állhatatosabbak vagyunk az optimizmusunkban, annál sikeresebben tudunk megbirkózni a problémás olvasókkal
Vizsgálatok szerint:
a fesztelen öltözködés és beszéd,
a saját tapasztalatok gyakori említése
segít az ellenállás leküzdésében
Az olvasó, aki nyersen viselkedik a könyvtárossal, azt várja,
viszonzásképpen a könyvtáros is
nyersen viselkedik majd vele
(a korai traumának megfelelően)
Ebbe az utcába ne sétáljunk be!
SEGÍTŐ FOGLALKOZÁSÚAK vagyunk,
ha kizökkentenek a szerepünkből,
ütközik szakmai identitásunkkal
MÉGIS:
Ahelyett, hogy elfojtanánk az olvasóval kapcsolatos negatív érzéseinket,
inkább maradéktalanul tudatosítsuk és fogadjuk el a helyzetet
FIGHT or FLIGHT
Terapeuták és könyvtárosok első természetes reakciója:
küzdeni vagy menekülni
Egyik sem célra vezető
Egyszerűen hagyjuk, hogy a kliens "lejátssza a lemezét" (ACTING OUT), ezáltal érzelmileg hatástalanítani tudjuk a helyzetet
Ha nyugodtak maradunk,
példát tudunk mutatni a kliensnek:
létezik más viselkedés az áldozat és
agresszor szerepén kívül
Ne engedjük, hogy kizökkentsenek
a segítő-szerepből
A problémás olvasók viselkedése
NEM A KÖNYVTÁROS ELLEN irányul,
általában viszonyulnak így másokhoz
Elfogadás
A legjobb stratégia a problémás kliensekkel való kommunikációban az ELFOGADÁS
Nem szabad elmenekülni vagy elítélni,
egyszerűen csak el kell fogadni
A vitatkozás, érvelés növelni fogja
az olvasó ellenállását
Egyes terapeuták paradox módon még egyet is értenek a klienssel, ezzel lefegyverzik őt
Ha sérteget a kliens
FELESLEGES: (vissza)sértegetni, vagy vitába szállni az olvasóval
HATÁSTALAN: kérni, hogy nyugodjon meg
HATÁSOS: viselkedés-mintát adni :
ha a könyvtáros kimérten, nyugodtan és megfontoltan beszél / mozog,
a kliens számára azt az üzenetet közvetíti, hogy a helyzet kontrollálható és
nincs ok hisztérikusan viselkedni
A problémás olvasó : KIHÍVÁS
Potenciális lehetőség a tanulásra
Tökéletesíthetjük a kommunikációnkat
Egy idő után mindenfajta helyzetet
megtanulunk kezelni
Ezeket a készségeket nem tanítják az egyetemen, csak a gyakorlati életben sajátíthatóak el
Rekreáció
Pszichológusok javasolják, hogy szánjunk időt saját magunk kényeztetésére, feltöltődésre, pihenésre
Ellenőrizzük kimerültségünket / kiégettségünket tesztek segítségével
Irodalom
Fescemyer, Kathy: Healing after the unpleasant outburt: recovering from incidents with angry library users. In: Reference Librarian 2002. No.75/76.
Quinn, Brian: How psychotherapists handle difficult clients: Lessons for librarians. Rererence Librarian 2002. Bo.75/76.
Rubin, Rhea Joyce: Defusing the angry patron. New York: Neal-Schuman 2000.
Smith, Kitty: Serving the difficult customer. New York: Neal-Schuman 1993.
Önfejlesztési lehetőségek
Kutatás (angol nyelvű szakirodalom)
Publikálás
Outreach librarian
Stressz kezelő tréning
Munkahelyi stressz kutatás
COPSOQ:
Koppenhágai Pszichoszociális Kérdőív II.
(Nistor Anikó, Nistor Katalin)
A munkahelyi stressz felmérésére kifejlesztve és a hazai viszonyokra adaptálva és validálva
13 104 fő töltötte ki a 2014.évi adatelemzésig
Azóta is folyamatosan kitölthető az adatbázis
A rendszer azonnal kiszámítja stresszértékeinket és grafikusan meg is jeleníti.
Túlzottan magas stresszfaktorok esetén stresszkezelési irodalmat, további módszereket ajánlanak.
Köszönjük a 156 könyvtárosnak,
hogy kitöltötte a kérdőívet!
Ágazati besorolás
Országos COPSOQ Profil, 2014. n= 13104 fő
Nistor K., Nistor A., Ádám Sz., Stauder A.: Az egészségkockázat feltárása a COPSOQ II. kérdőívvel. AZ Országos Munkahelyi Stresszfelmérés tapasztalatai
Magyar Üzemegészségügyi Tudományos Társaság XXXV.konf.
Negatív dimenziók
A stressz kapcsolata
a társas támogatással
és a bizalmi légkörrel
A munkahelyi stressz kérdőív most is kitölthető!
www.munkahelyistresszinfo.hu
Köszönöm a figyelmet! D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Somorjai Noémi: Communication with difficult customers? A f o r m á t u m n e v e : PowerPoint prezentáció O l d a l a k s z á m a : 52 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2016 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 52 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : HTML dokumentum T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : HTML 5 verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 96 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Zsuzsanna |