D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó 
 F á j l n é v : somorjai_noemi_kuszobfelelem.jpg
C Í M 
F ő c í m : Hogyan mozdíthatjuk elő könyvtári módszerekkel az olvasók küszöbfélelmének leküzdését?
B e s o r o l á s i   c í m : Hogyan mozdíthatjuk elő könyvtári módszerekkel az olvasók küszöbfélelmének leküzdését?
A L K O T Ó 
S z e r e p : létrehozó
B e s o r o l á s i   n é v : Somorjai
U t ó n é v : Noémi
I n v e r t á l a n d ó   n é v : N
D Á T U M 
E s e m é n y : felvéve
I d ő p o n t : 2022-09-29
E s e m é n y : kibocsátva
I d ő p o n t : 2022-07-14
D á t u m r a   v o n a t k o z ó   m e g j e g y z é s : Az előadás időpontja.
D O K U M E N T U M T Í P U S 
A   t í p u s   n e v e : prezentáció
A   t í p u s   n e v e : előadás
R É S Z G Y Ű J T E M É N Y 
M e g n e v e z é s : Prezentáció
M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció
E R E D E T I   K I A D V Á N Y ,   O B J E K T U M 
S Z Á R M A Z Á S I   H E L Y 
J O G K E Z E L É S 
A   j o g t u l a j d o n o s   n e v e : Somorjai Noémi
S z e r z ő i   j o g i   m e g j e g y z é s e k : Jogvédett
T É M A 
T é m a k ö r : Szociológia, társadalomkutatás
A l t é m a k ö r : Kisebbségek
T é m a k ö r : Család, társas kapcsolatok
A l t é m a k ö r : Erotika, szexualitás
T é m a k ö r : Könyvtártan, információtudomány
A l t é m a k ö r : Könyvtárvezetés, könyvtárügy
T é m a k ö r : Szociológia, társadalomkutatás
A l t é m a k ö r : Gyermekek, ifjúság
T Á R G Y S Z Ó 
T á r g y s z ó : leszbikus
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : homoszexualitás
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : biszexualitás
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : transzszexualitás
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : interszexualitás
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : hátrányos megkülönböztetés
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : nemi diszkrimináció
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : félelem
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (Budapest)
M i n ő s í t ő : intézmény
T á r g y s z ó : könyvtár
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : könyvtáros
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : könyvtárhasználat
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : információkeresés
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : fiatalkorú
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : öngyilkossági kísérlet
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
I D Ő - H E L Y   T Á R G Y S Z Ó 
T á r g y s z ó : 2022
M i n ő s í t ő : időszak
L E Í R Á S 
K é p a l á í r á s : Hogyan mozdíthatjuk elő könyvtári módszerekkel az olvasók küszöbfélelmének leküzdését?
N y e r s   v a g y   O C R - e s   s z ö v e g : MKE 53. Vándorgyűlés Fenntarthatóság, felelősség, szemléletformálás 2022. július 14-16. Kaposvár Hogyan mozdíthatjuk elő könyvtári módszerekkel az olvasók küszöbfélelmének leküzdését? Somorjai Noémi informatikus könyvtáros somnoemi@gmail.com Kiindulás Kérdés: - Mi volt a FSzEK Gyermekkönyvtár polcain a homoszexualitásról (LMBT irodalom) egy évtizeddel ezelőtt? – 30 kötetben 2 bekezdés - a MOB (Magyar Orvosi Bibliográfia) online változatban 2007-ben 20 találat, (gyakorlatilag irreleváns) - a FSzEK katalógusban 140 tétel (legkülönfélébb területekről) Tabutémák a halál, gyász, a betegségek a szexualitás, homoszexualitás az alkoholizmus, a válás a családon belüli bántalmazás a szexuális abúzus nem szívesen beszélünk bizonyos dolgokról - mert kellemetlen a téma, vagy szégyelljük magunkat miatta Mi tesz egy kérdést tabutémává? Küszöbfélelem Az olvasóé? A könyvtárosé - (nem) merünk változtatni? A szülőé - mi lesz, ha megtudja család, az iskola? A kisebbségi csoporté - hogyan közelítsen, hogyan viselkedjen? A tudományos kutatásé? Küszöbfélelem – library anxiety Először egyetemi hallgatók körében vették észre Félelem az ismeretlentől, lelki gátlás Az olvasó és az információ közti korlát, akadály Az az érzés, hogy az olvasó/hallgató információkeresési jártassága nem kielégítő, és ezt szégyellni kell. Félelem a könyvtáraktól és a könyvtárosoktól, attól, hogy tudatlannak tűnik a kezdő olvasó "Másoknak nincs könyvtári szorongása, csak nekem van" és ezt titkolni kell A könyvtári szorongás kutatása nagy vonalakban Mellon, C. 1986. alapok Bostick, S.L. 1992. disszertáció és mérőeszköz: Könyvtári szorongás skála Carlile, H. 2007. irodalmi áttekintés, kiegészítések, validált-e a skála? Jiao, Q.G. - Onwuegbuzie, A.J. további fejlesztések Az egész világon elterjedt mérőeszköz Küszöbfélelmet befolyásolja A könyvtár mérete (adatbázisok/IKT-eszközök/ programok/ katalógusok) felépítése/működése Helyismeret, jártasság hiánya Az olvasó nem ismeri, hol és hogyan vannak elhelyezve a dokumentumok Nem tudja, hogyan fogjon hozzá (sehol egy ember) Bizalom hiánya, gátlásosság, nem szeret kérdezni Kisebb könyvtárak működésének, ismeretének hiánya - a szülő elkísérte-e valaha könyvtárba A könyvtárosok attitűdje A küszöbfélelmet csökkenti A könyvtárosok megszólíthatósága Használóképzések, könyvtárvezetések - hatékonyan és igazoltan csökkenti a szorongást Tájékoztató táblák kihelyezése Könyvtárhasználati tájékoztatók (internet, szórólap) Ha a könyvtáros elismeri a küszöbfélelem jogosultságát és ezt közvetíti is Ha a tájékoztató könyvtáros kimozdul a helyéről és a segítségre szoruló olvasóhoz fordul Legyen mód névtelenül kérdezni Emailen, chat-en Kérdezze a könyvtárost! Telefonon, sms-ben Messengeren Hogyan keressünk információt – könyvtárban, adatbázisban és interneten Kérdésfeltevés, megfogalmazás: milyen forrásokban keressen az olvasó Információforrások: szöveges, képi, hangzó, adat - nyomtatott, elektronikus, mindkettő Legyen tisztában a szakkatalógus hierarchikus vagy mellérendelő felépítésével Használjon megfelelő szakkifejezéseket és kulcsszavakat Források: könyvtárak, online katalógusok, keresőmotorok Szerkesszen megfelelő keresési stratégiát, ha szükséges, módosítsa Szűkítse a keresést, ha túl sok találatot kapott, -- tágítsa, ha túl keveset Válassza ki és értékelje az információt: mennyire kurrens, releváns, hiteles, pontos. Mi a célja az információforrásnak. Ismerje fel a különböző megközelítéseket. Vegye észre a csúsztatásokat. Tegyen különbséget tények és vélemények között. Használja az információt felelősen, etikusan és legálisan: Szellemi tulajdon, copyright, megfelelő hivatkozás, plágium Intellektuális szabadság fogalma: alkothasson véleményt, kaphasson információt és terjeszthesse nézeteit https://trails-archive.org/wp-content/uploads/2019/05/TRAILS-Categories-defined.pdf Mit tegyen az olvasónk, ha elérte a küszöbfélelem? Ismerd fel a küszöbfélelem érzését, tudjad, hogy ez mással is előfordul, - nem vagy egyedül, ha azt érzed, túlnőtt rajtad a könyvtár  Kérjél meg egy könyvtárost, hogy segítsen. Lehet, hogy nehezedre esik, mert megszoktad, hogy egyedül is boldogulsz. Néha a könyvtárosok kissé félelmetesnek tűnhetnek, mégis tudd, azért vannak ott, hogy SEGÍTSENEK NEKED. Keress egy könyvtárost, ismerkedj össze vele, mutatkozz be. A könyvtáros is viseljen kitűzőt. Kérdezd a könyvtárost személyesen, chatben, emailen, sms-ben, telefonon, kérj időpontot személyes találkozóra. Kérdezhetsz névtelenül is. Lehetünk-e híd a zavaros folyó fölött... hogyan segítsünk, ha tabusított az információ? Kényes témáink egyike: a homoszexualitás 1962: jogilag nem büntethető 1973: orvosilag nem betegség 2013-tól: a Pápa revideálja az egyház nézeteit 2009: regisztrált élettársi kapcsolat köthető változó társadalmi attitűdök polgárjogi mozgalom megengedőbb láthatóság közbeszédben téma Kevés tudományos kutatás Evolúciósan így vagyunk kódolva Attitűdjeink: orvostanhallgatókat vizsgáltak Minél magasabb évfolyamot végzett el az egyetemen, minél kevésbé vallásos, minél több egzakt ismerettel rendelkezik a melegek életéről és minél több LMBT ismerőssel rendelkezik a hallgató, annál kevésbé lesz elutasító a melegekkel kapcsolatban Szél Zs et al: Hungarian Medical Students' Knowledge About and Attitude Toward Homosexual, Bisexual, and Transsexual Individuals, J. Homosex. 2020 Mit élnek át a kamaszok? A másság érzése, elkülönülés a kortársaktól Nincsenek szavak az érzéseik felismerésére, az okok megfogalmazására Nincsenek látható példák, követhető életutak Zavarodottság korszaka Felismerés Elfogadás Felvállalás Mit keres a fiatal? Fogódzót, bizonyosságot Tükör funkció - szépirodalom Szakirodalom - mentális egészség megőrzés és orvosi információ Meghallgatást, megerősítést Ha a szülő nem partner, a könyvtár és a könyvtáros is lehet háttér, mentor, biztos pont Martin H, Murdock J: Serving Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, and Questioning Teens: A How-To-Do-It Manual for Librarians, Neal-Schuman 2007. Mit keres a szülő? Mit tegyen a szülő, ha testileg és lelkileg egészséges meleg gyereket akar nevelni? Beszélgessen gyermekével nyíltan a homoszexualitásról Gyűjtsön be minél több információt a melegekről Tűzzenek ki közös célokat! Fogadja be a választott partnert a családba, hívja meg családi ünnepekre Center for Disease Control and Prevention adatai alapján: Somorjai N. Homoszexualitás. LMBTI gyermekek és serdülők a házi gyermekorvosi ellátásban. Hírvivő 2017. 22. 2. 24-27. Hogyan csökkenthető az öngyilkossági kísérletek száma A JAMA Pediatrics 2017. évi közleményében közölte: a Youth Risk Behavior Surveillance System (USA) (Fiatalkori Kockázati Magatartás Vizsgáló Hálózat ) által 1999 és 2015 között megkérdezett 762 ezer (16 év átlagéletkorú) serdülő közül a szexuális kisebbséghez tartozó fiatalok 28,5%-a követett el öngyilkossági kísérletet. Miután engedélyezték az azonos neműek házasságát egyes államokban, 7%-os relatív csökkenést mértek az öngyilkossági kísérletek számában. Az eredmény azt sugallja, hogy az … az élet más területein is tehetünk lépéseket az egyenlő esélyek és jobb életkilátások megteremtéséért. Csökkenthető terhek és kiadások az egészségügyi ágazatban: öngyilkossági kísérletek, hangulatzavarok, szorongásos zavarok és pszichiátriai társbetegségek területén Raifman J et al: Difference-in-differences analysis of the association between state same-sex policies and adolescents suicide attempts. JAMA Pediatrics 2017. Vol.171. No.4. 350-56. Mit tehet a könyvtár? Tájékoztat és megtöri a csendet Gyűjt, duplikál, letölt www.hatter.hu Visszakereshetően szakoz (a ‚beteg olvasó’ elévült tárgyszó!) Láthatóvá tesz, kitesz, jelez, ugrópontra mutat LMBT-barát olvasószolgálat, fotók, integráció A tájékoztatásban nyitva hagyja a lehetőséget, hogy lmbt információt is adjon Könyvkölcsönző-automát alkalmaz Programot szervez (német városi könyvtár tapasztalata) "Védett teret" jelöl ki a könyvtárban Mentor szerepbe lép Jelzi a megfelelő szakmák felé, ha információhiány van egy területen Folyamatábra: az információhiánytól az orvosi rendelőig tabutéma – információdeficit a lemaradók kívül rekednek az információáramláson félelem, szorongás lép fel depresszió, megküzdési nehézségek jelentkeznek stressz - stressz-betegségek alakulnak ki egészségügyi és mentálhigiénés ellátásba kerülnek, holott diagnosztikailag nem tekinthetők betegnek! Könyvtárosnak lenni nem semleges állapot, hogy csak passzívan várjuk a kérdéseket... Sokkal inkább a ... pozitív változás előmozdítója a közösségben. (D. Lankes) További irodalom https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10022607 További szakirodalom, hazai kezdeményezések 1. Péterfi Rita: Olvasóközpontú olvasásfejlesztés Könyvtári Figyelő 2007. 53:3. 2. Esélyegyenlőségi módszertani útmutató, Szerk. Csongor Anna, Bp., 2017. 3. Tabu a gyermekirodalomban, Szerk.: Varga E, Pusztai V, Turcsányi E., Magyar Gyermekirodalmi Int. 2021. 4. Somorjai N: Figyelni kell rájuk! Az LMBT fiatalok könyvtári ellátása. Könyvtári Figyelő 2019. 65:2. 233-244. 5. Martin H, Murdock J: Serving Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, and Questioning Teens: A How-To-Do-It Manual for Librarians, Neal-Schuman 2007. 6. Greenblatt E: Serving LGBTIQ Library and Archives Users, McFarland 2010. Te is szerethető, értékes és elfogadható vagy.
D o k u m e n t u m   n y e l v e : magyar
K A P C S O L A T O K 
K a p c s o l ó d ó   d o k u m e n t u m   n e v e : Somorjai Noémi: Figyelni kell rájuk! : A LMBT(I) fiatalok könyvtári ellátása
F O R M Á T U M 
A   f o r m á t u m   n e v e : PowerPoint prezentáció
O l d a l a k   s z á m a : 26
T e c h n i k a i   m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2016
M e t a a d a t   a   d o k u m e n t u m b a n : N
A   f o r m á t u m   n e v e : PDF dokumentum
O l d a l a k   s z á m a : 26
M e t a a d a t   a   d o k u m e n t u m b a n : N
A   f o r m á t u m   n e v e : HTML dokumentum
T e c h n i k a i   m e g j e g y z é s : HTML 5 verzió
M e t a a d a t   a   d o k u m e n t u m b a n : N
M I N Ő S É G 
L e g j o b b   f o r m á t u m : JPEG képállomány
L e g n a g y o b b   k é p m é r e t : 770x433 pixel
L e g j o b b   f e l b o n t á s : 96 DPI
S z í n : színes
T ö m ö r í t é s   m i n ő s é g e : közepesen tömörített
S T Á T U S Z 
A z   a d a t r e k o r d   s t á t u s z a : KÉSZ
F E L D O L G O Z Ó 
S z e r e p   /   m i n ő s é g : katalogizálás
A   f e l d o l g o z ó   n e v e : Nagy Zsuzsanna