D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó U R L : http://dka.oszk.hu/014900/014960 F á j l n é v : 1236814137.jpg B é l y e g k é p : http://dka.oszk.hu/014900/014960/1236814137_kiskep.jpg F ő c í m : Pihenő B e s o r o l á s i c í m : Pihenő S z e r e p : fényképész I n v e r t á l a n d ó n é v : N N é v v á l t o z a t o k : evami E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2010-07-09 E s e m é n y : kibocsátva I d ő p o n t : 2009-03-12 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : Az Országalbum honlapjára való feltöltés dátuma. A t í p u s n e v e : fénykép M e g n e v e z é s : Országalbum M e g n e v e z é s : Országalbum C r e a t i v e C o m m o n s k ó d : Attribution 3.0 T é m a k ö r : Történelem, helytörténet A l t é m a k ö r : Helytörténet, helyismeret T é m a k ö r : Közlekedés, szállítás A l t é m a k ö r : Vasút T é m a k ö r : Utazás, turizmus A l t é m a k ö r : Magyarországi látnivalók T é m a k ö r : Utazás, turizmus A l t é m a k ö r : Természetjárás, hegymászás T á r g y s z ó : vasút M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : vonat M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : vasúti közlekedés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : kisvasút M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : nemzeti park M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : Duna-Dráva Nemzeti Park M i n ő s í t ő : földrajzi hely
L E Í R Á S I s m e r t e t ő s z ö v e g : A Gemenci Állami Erdei Vasút a Duna-Dráva Nemzeti Park területéhez tartozó gemenci ártéri erdőben halad Pörböly településtől a Sió csatornáig mintegy 32 km-en keresztül. A kisvasút egész évben menetrend szerint közlekedik. Kisvasúti napja: szeptember harmadik szombatja. A mostani gemenci kisvasút több független vasúti pálya összekapcsolásából alakult ki. A független vonalak az ártéri erdő fakitermelésében nyújtottak segítséget. Ezek a vonalak még 7 kg/folyóméteres sínekből épültek. 1955-ben fektették le a Keselyűs - Gemenc közti szakaszt. 1956-ban az Ásás - Duna közötti részt készítették el, majd 1963-ban ezt Lovasfokig hosszabbították meg.
1966-ban egyesítették a kisvasutakat és korszerűsítették a vágányokat. A meglévő kis teherbírású sínpárokat 18 kg/folyóméteresre cserélték. 1982-ben a Keselyűstől Bárányfokig tovább építették, így érte el a mai formáját és hosszát.
A személyszállítás 1966-ban indult meg a vonalon. A személykocsik az Oroszlányi Gazasági Vasútról kerültek ide. Az ezt követő években rohamosan nőtt mind az utasok, mind a szállítandó áruk mennyisége. Az 1970-es évek-ben elmaradt karbantartási munkák miatt romlott az állapota a vasútüzemnek. Kénytelenek voltak a maximális sebességet a felére csökkenteni a vágányok rossz állapota miatt.
Mivel a Duna az évi többszöri áradásával időről időre járhatatlanná tette az erdei utakat, a kisvonat maradt az egyetlen biztos közelkedési és szállítási eszköz az erdőben. Ez, valamint a turizmus fellendülése indokolta és indokolja még ma is a vasútüzem fenntartását és fejlesztését. (Forrás: Wikipédia) K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : evami: CDH08-405 U R L : http://dka.oszk.hu/014900/014959 A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 2592x1944 pixel S z í n : színes L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Dávid Adrienne |