D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : pletyka.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/030300/030392/pletyka_kiskep.jpg F ő c í m : Pletyka, gondolatolvasás, udvarlás: Új elméletek a nyelv keletkezéséről B e s o r o l á s i c í m : Pletyka, gondolatolvasás, udvarlás: Új elméletek a nyelv keletkezéséről S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Pléh U t ó n é v : Csaba I n v e r t á l a n d ó n é v : N K r o n o l o g i k u s k i e g é s z í t ő : 1945- V I A F I d : 46885976 E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2014-11-10 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2006-11-14 A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : SlidePlayer T é m a k ö r : Nyelvtudomány, kommunikáció A l t é m a k ö r : Tudománytörténet T é m a k ö r : Nyelvtudomány, kommunikáció A l t é m a k ö r : Nyelvtörténet T é m a k ö r : Nyelvtudomány, kommunikáció A l t é m a k ö r : Kommunikáció, metanyelv T á r g y s z ó : közösség M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : kommunikáció M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : pletyka M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : természetes nyelv M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : társalgás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : ismeretelmélet M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : törzsfejlődés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó K é p a l á í r á s : Pletyka, gondolatolvasás, udvarlás: Új elméletek a nyelv keletkezéséről Pléh Csaba pleh@cogsci.bme.hu 2006. November 14 MTA. N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Dia 1
Pletyka, gondolatolvasás, udvarlás: Új elméletek a nyelv keletkezéséről Pléh Csaba pleh@cogsci.bme.hu 2006. November 14 MTA
Dia 2
A nyelv keletkezés nagy kérdései Folytonosság-ugrás. Emberi-állati közlés Testi változások és a nyelv keletkezése A grammatika keletkezése Mi volt a funkció?
Társas funkciók: kapcsolattartás, tanítás- becsapás, udvarlás Hogyan keletkezik mindebből a szerkezet? Az exaptáció és adaptáció vitája Pinker vs. Gould és Chomsky
Dia 3
Nyelv feladata -minden fajnál van valamilyen formában kémiai, mechanikai, akusztikus Információátadás
Dia 4
Állati és emberi közlés VonásÁllati közlésNyelv Motiváció hasonlóságönkényes Készletkorlátos (50)végtelen Rendszer zártnyitott Hajlékony merevváltozó Helyzet ingerfüggőfüggetlen Ellenőrzés önkéntelen szándékos Többszörös tagolás golfozó szóalak
golf-oz-ó morfémák g-o-lf-o-z-ó hangok
Dia 5
Példa állati közlési rendszerekre Darwin: csimpánz arcok, csalódott Ritualizáció fakasnál Ellentét: domináns követi az alárendeltet
Dia 6
Méhek tánca. Irány és sebesség. Hasonlósági alapú
Dia 7
Embernél az akusztikus jelek létrehozása és dekódolása vált kifinomulttá Ugyanakkor jelentőségét a nemverbális kommunikáció is megőrizte
Dia 8
Evolúciós adaptációk A beszédre használt szervek elsődleges funkciója a létfenntartás -A nyelv, szájüreg, orrüreg: evés, légzés -Hallószervek:
térben való tájékozódás, egyensúly tartás Az ember anatómiája adaptálódott a beszédhez -a gége lesüllyedt megnövelve a garatüreg méretét és több teret engedve a nyelv mozgásának (ezzel együtt megnőtt a félrenyelés veszélye)
Dia 9
Biológiai változások Gégefő változása: nagyobb hang lehetőség, hosszabb üreg Finomabb hangdiszkrimináció Finomabb mozgásszervezés Gesztusok megjelenése
Enkefalizáció Majdani beszédközpontok Asszimetriák az agyban
Dia 10
Hangképzés változásai: kisebb rágás, hosszabb hangcsatorna (P. Lieberman)
Dia 11
Agyi változások Testhez képest nagyobb agy Kéreg, kisagy megnő Majdani beszédközpontok: finom mozgás gesztusok hangelemzés Aszimmetria
Dia 12
Baloldali halántéklebeny nagyobb A bal félteke egésze A planum temporale Ennek oka a több sík Orangután, pekingi előember, csecsemő, felnőtt
Dia 13
Az ősnyelv nyelv váltás (Bickerton) Előembereknél: utánzás, hagyomány, cselekvési kategóriák. Protonyelv: cselekvő, cél, eszköz, fogadó,
hely kategóriákkal Szerkezeti viszonyok formaivá válnak :mondattan Nyelvtani műveletek produktivitak Nyelvtani elemek (ragok, névelők stb.) jelennek meg
A szórend formai szerepekre rögzített használata alakul Üres nyelvtani elemek jelennek meg (névmás, il pleut...)
Dia 14
G esztus ősnyelv mai nyelv Corballis: gesztusnyelv hominidáknál ősnyelv homonál, 1 m év Alapvető kategóriák: CSELEKVŐ, CÉL, ESZKÖZ, FOGADÓ,
HELY Fejlődő mondattan valódi nyelv 100.000 éve: Finomabb nyelvtan
Dia 15
Mire volt jó a kezdeti nyelv? Vadászat, munkaszervezés Társas kapcsolatok olajozása: pletyka Uralkodás, becsapás, dominancia: gondolatolvasás
Imponálás a partnereknek: páva farok hatás: udvarlás
Dia 16
Dunbar kapcsolati elmélete Az agymérettel nő a csoportméret Embernél 120 fő körüli csoport Csoportmérettel nő a kurkászási idő Előembereknél ez már 40 % lenne A nyelv első szerepe a puszta kapcsolattartás, kurkászási közösségek
Dia 17
Dunbar: neocortex arány és csoportméret
Dia 18
Csoportméret növekedés
Dia 19
A kurkászási idő növekedése a csoportmérettel
Dia 20
Mai világ: emberek kapcsolatai A kapcsolati háló max 100 körüli Alcsoportok: intim 7-10 közepes 30 tágabb 100 Érzelmi közelség és kapcsolatsűrűség
Dia 21
Sávos társalgási közösségek az IT világában Napi kapcsolat, 7-10 fő Szoros, heti pár, 20-40 Külső kapcsolati háló 100-400
Dia 22
Gondolatolvasás
Dia 23
Közös figyelmi helyzet - Joint attention
Dia 24
Dia 25
Tevékenység Elemi társas Kulturális Kommunikáció Jelzések Interszubjektív szimbólumok Mások tekintete Tekintet követés Közös figyelem Szociális tanulás Követés, ritualizáció Szándékos aktus visszaadása Együttműködés Összehangolás Szereposztás Tanítás Facilitáció Instrukció Tárgy manipuláció Eszközök Szándék szerinti használat
Tomasello felfogása a társasság alakulásáról és a kultúra keletkezéséről
Dia 26
Elemi gondolatolvasástól a nyelvig Tekintet olvasás Meggyőzés A P Hit B P Közös figyelem Szótanulás Becsapás A P Hit B Q
Dia 27
Na és az uvarlás? Az embert irányítja a párválasztás A vonzó párok vonásai terjednek Fittség jelzések vonzóak
A beszéd is fittség jelzés, mert nehéz és felesleges Olyan ez, mint a pávafarok hatás
Dia 28
Néha a reprodukciós siker mindennél fontosabb (elfutó szelekció)
Dia 29
A szaporodási sikert növelő hatalmas agancs az egyéni túlélés esélyeit rontja
Dia 30
Tényleg Ádámot teremtette elsőként az Úr?
Dia 31
A specifikus nyelvtani készség keletkezése Ugrás tábor ChomskyFolytonossági Pinker Mondattan hirtelen vonás Nincsen igazi előnye Elment a hajó - A hajó elment
Véletlen szerveződés Nyitottság a kulcsa Más fajnál nincsen Mondattan graduális vonás Növeli pl. az udvarlás esélyét Ha adsz puszit, akkor kapsz banánt.
Adaptáció, pl. kooperáció révén Nyitottság a kulcsa Más fajnál nincsen
Dia 32
Átfogó kép Főemlős indulás: mozgás, látás, egyéni tanulás. kategóriák agynövekedés, fokozatos gesztusnyelv, első társas tanulás 2 m Hangok gazdagodó világa.
Eszközök, átfogó kategoriák. Előnyelv. 1 m - 100 e Innovatív tárgyhasználat. formai nyelvtan 100-50 e Kapcsolatok, közös figyelem, társas erők
Dia 33
Két könyv
Dia 34
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hová lehet bekapcsolódni? BME Kognitív Tudományi Tanszéke http://www.cogsci.bm e.hu/
Dia 35
Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kikkel lehet dolgozni? Pléh Csaba nyelv Kovács Ilona látás Lukács Ágnes gyermeknyelv
Racsmány Mihály emlékezet D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Pléh Csaba: A nyelv keletkezés három komponense A f o r m á t u m n e v e : PowerPoint prezentáció O l d a l a k s z á m a : 35 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2003 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x577 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 180 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ A d o k u m e n t u m s t á t u s z a : INSIDE S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |