D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : 563_658_pix_Oldal_10_Kep_0001.jpg B é l y e g k é p : http://keptar.oszk.hu/054900/054946/563_658_pix_Oldal_10_Kep_0001_kiskep.jpg F ő c í m : Közuti teherszállító gőzkocsi B e s o r o l á s i c í m : Közuti teherszállító gőzkocsi S z e r e p : digitalizálta T e s t ü l e t i n é v : Arcanum Adatbázis Kft. S z é k h e l y : Budapest O r s z á g : Magyarország E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2014-10-10 E s e m é n y : digitalizálva I d ő p o n t : 2008-09-01 A t í p u s n e v e : grafika A t í p u s n e v e : újságrészlet M e g n e v e z é s : Vasárnapi Ujság C í m : Vasárnapi Ujság M e g j e l e n é s : Vasárnapi Ujság 1881. 28. évf. 37. sz. szeptember 11. T í p u s : hetilap M e g n e v e z é s : OSZK EPA S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Nem jogvédett T é m a k ö r : Történelem, helytörténet A l t é m a k ö r : Európai országok történelme T é m a k ö r : Közlekedés, szállítás A l t é m a k ö r : Vasút T é m a k ö r : Gépészet, automatizálás A l t é m a k ö r : Ipartörténet T á r g y s z ó : metszetkép M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : vasút M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : szállítástechnika M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : kocsi M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : vontató M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : jármű M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó I s m e r t e t ő s z ö v e g : "Jellemző a gőzkocsi összekötési módja a hozzá csatolt szerkocsival (tenderrel), mely a kocsival annyiban egésznek mondható, a mennyiben kerekei ugyanúgy, mint a gőzkocsi hátsó kerekei, közvetve a gép által hajtatnak, tehát hajtókerekül szolgálnak, miáltal a szerkocsi keréktengelyére támaszkodó súly szintén a kerekek és a földszin adhacsiójára fordittatik, s a hajtóerő jelentékenyen növekszik. A kocsi és a tengely közti könyökkapcsok lehetővé teszik a kettő elhajlását nemcsak görbületeknél, de oly helyeken is, a hol a kettőnek magassága az ut lejtős, dombos volta miatt nem egyenlő. Ama mód, melyen a hajtóerő a tender hátsó részéről a hozzá kapcsolt kocsikra rugónyomás utján átszármazik, a meginduláskor beálló lökéseket is enyhíti, a mi kivált hosszú és igen megterhelt vonatoknál nagy előny. Minden egypár hajtókerék 8000 kilogrammnyi maximális nyomást gyakorol a talajra, mialatt a két első kerék az általuk vitt tengely terhével csak 3000 kilogramm nyomást tesznek. A kerekek széles talpa tehát ép oly jó szolgálatot tesz az útnak, mint az egyengető és tömörítő hengerek, melyeket az utcsinálásnál használunk."
(Forrás: Vasárnapi Ujság 1881. 28. évf. 37. sz. szeptember 11.) K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : A saját vasuttal biró gőzkocsi A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 1064x757 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 199 DPI S z í n : szürke L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : erősen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ A d o k u m e n t u m s t á t u s z a : PUBLIC S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |