D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : felnottneveles.jpg B é l y e g k é p : http://keptar.oszk.hu/060900/060934/felnottneveles_kiskep.jpg F ő c í m : Felnőttnevelés, hátrányos helyzet B e s o r o l á s i c í m : Felnőttnevelés, hátrányos helyzet S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Mészáros U t ó n é v : Adrienn I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2015-08-06 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2015-02-20 A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : Prezi T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Szakképzés T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Pedagógiai módszerek T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Oktatáspolitika, oktatásügy T á r g y s z ó : tanítás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : felnőttoktatás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : felnőttnevelés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : szakképzés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : nevelés M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : oktatás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Az andragógia felnőttnevelő funkciói; elhelyezkedési lehetőségek a hátrányos helyzetű csoportokban, részletesen tárgyalva a gyermekotthonban felnőttek kilátásait
Készítette: Mészáros Adrienn
ELTE PPK
Andragógia szak, II. évfolyam
2013.
Antropagógia
(Egyetemes embernevelés tudománya és gyakorlata. Átfogja a gyermek- és a felnőttnevelést is.)
Pedagógia
Gerontagógia
Andragógia
Felnőttoktatás
Felnőttképzés
Felnőttnevelés
A felnőttnevelés
Fogalma:
a nagykorú, felnőtt ember egész személyiségének meghatározott célok érdekében folyó, céltudatosan szervezett felépítése.
- személyiség nevelés
- állampolgári nevelés
Történeti háttér
(A felnőttnevelés fogalma a korábbi népnevelésből jött létre.)
Andragógia
XX. század: "A felnőttnevelés nem tekinthető kisszámú kiváltságos személy fényűzésének, olyan feladatnak, mely az érettségnek csupán rövidebb időszakára érvényes. A felnőttoktatás állandó nemzeti szükségszerűség, a civilizációval együtt járó sajátosság és ezért univerzálisnak, az ember egész életén át tartónak kell lennie."
Forrás: Great Britain, Ministry of Reconstruction, Adult Education Comitee (Report). A design for democracy: an abridgement of a report commonly called the 1919 Report. Londres,Max Parrish, 1954. 55.p.
Permanens nevelés jelensége
A felnőttnevelés, andragógia fő területei, szakágai
Általános
Szakirányú
Közéleti
Szociális
Katonai
Kriminál
Vallásos, hitéletbeli
andragógia
XVIII. század, Tessedik Sámuel: gyakorlati-gazdasági "szorgalmatossági" iskola megalapítása
XV. század könyvnyomtatás elterjedés + egyház révén történő művelődés
A magyarországi kezdetek XVIII. század második fele,
Klimó György pécsi püspök megnyitotta könyvtárát a nép előtt
1802: Széchényi Könyvtár létrejötte
1825: MTA megalakulása
1830: népműveléssel foglalkozó
Nógrád megyei
Nemzeti Intézet létrejötte
1834: Balassagyarmat,
felnőtteket oktató iskola megnyitása
1843: első néplap, a Vasárnapi Újság megjelenése
1868. évi XXXVIII. törvény a népoktatás kötelezővé tételéről
1870: Báró Eötvös József körrendelete a tanítók számára
Felnőttnevelés a XX. században - gyakorlati oktatás megjelenése a népiskolák tantervében:
pl. nők számára háztartás vezetésének oktatása, gép-és gyorsírás elsajátítása, idegen nyelvek tanulása
- jelszó: a szabadoktatás
- két világháború között: szabadoktatás helyett népoktatás - Klebelsberg Kuno oktatási programja:
kiemelt jelentőségű:
kultúrfölény koncepció
1927: rendelet a falusi népkönyvtárak alapításáról - népfőiskolák megjelenése
- 1945-48: "szabadművelési időszak" Országos Szabadművelődési Tanács megalakulása
- 1956-tól népművelési szakemberek egyetemi képzése
- 1986: Országos Közművelődési Központ Egy másfajta csoportosítás
1. Iskolarendszerű felnőttnevelés
2. Tanfolyamrendszerű felnőttnevelés
3. Iskolán kívüli felnőttnevelési rendszer
A felnőttnevelés funkciói
A) Társadalmi (szocializációs)
B) Személyi (individualizációs) szempont alapján
Osztályozás:
A) Társadalmi - szocializációs funkciók:
1. Iskolapótló (kötelező iskolai oktatást pótló) szerepe
2. Politikai-ideológiai képzés permanenciájának biztosítása
3. Gazdasági(termelési hatékonyságot és kultúrát terjesztő) funkció
4. A társadalmi mozgás(mobilitás) elősegítése
5. Kulturális(asszimilációs, integrációs, permanens) személyiségfejlesztés
B) Személyi, individualizációs funkciók:
6. A környezet és a szervezet egyensúlyát biztosító alkalmazkodó képesség fejlesztése
7. Szabadidős tevékenységekkel együtt járó szerep(pihentetés, pszichohigiéniai szerep)
8. A személyiség képességeit kibontakoztató, képző funkció.
A hátrányos helyzetű csoportok
Kik sorolhatóak ide?
jellemzően alacsony jövedelemmel rendelkezők
szűkösek a lakáskörülményeik
egészségtelen lakhatási feltételek között élnek
alacsony iskolai végzettségűek
szakképzetlenek/ szakképzettségüknek nincs aktuális munkaerő-piaci értéke
deviáns hozzátartozókkal rendelkezők
állami gondozásba vett, illetve onnan kikerült fiatalok
társadalom perifériájába szorult etnikai kisebbségiek
A hátrányos helyzetű csoportok megjelenése a munkaerőpiacon
- Az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők esetében: jellemző az iskolából a munkába vezető út "megnehezülése"
Jellemzően fizikai erőt igénylő munkák vállalása
Későbbiekben családon belül az iskolázatlanság újratermelődése
A roma munkanélküliek aránya 4-szerese a nem roma munkanélkülieknek
az inaktívak 6%-a háztartásbeli (a nem romák esetében ez 1,7%-ot tesz ki)
Kevés állandó munkavállaló rendelkezik akár középfokú végzettséggel
A gyermekotthonból kikerült fiatalok helyzete
Egyik lehetőségük: az utógondozás
ban részvétel
- Utógondozás: az átmeneti és tartós nevelés megszűnése után - kivéve, ha a gyermeket örökbe fogadták - a gyámhivatal egy év időtartamra elrendeli a gyermek illetve a fiatal felnőtt utógondozását, feltéve ha az utógondozást a fiatal felnőtt maga is kéri.
- Az utógondozó feladatai:segítés az önálló életvitel kialakításában
támogatás a családba történő visszailleszkedéshez
segítség a tanulmányok kiválasztásában, elvégzésében
segítség a munkába állításhoz
életvezetési konfliktus megoldási tanácsok adása
folyamatos kapcsolattartás a fiatallal
segítséget ad az otthonteremtési támogatás iránti kérelem beadásában
segítés a támogatás felhasználásában, elszámolásában
negyedévente tájékoztatja a gyámhivatalt
Társadalmi intergáció kérdése
Nehézségek:
- Nevelőotthoni környezeti ártalmak
szeretet-megvonás
felületes kötődés
szegényes játék, foglalkozás
uniformizáltság, szigorú napirend
- Megoldás: különféle terápiás lehetőségek
Alapvető szükségleteket ki tud elégíteni a gyermekotthon, azonban a szülői, anyai kötödés hiánya domináns.
Cél: Segíteni a környezetbe beilleszkedést és az önálló élet megkezdését.
1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról:
otthonteremtő támogatás biztosítása a tanulás, tapasztalatszerzés biztosítása
legyen képes beilleszkedni a társadalomba felkészüljön az önálló életre
szakmát szerezzen, kereső tevékenységet folytasson pénzkezelési ismeretek helyes alkalmazása
A leválás segítésének lépései
Köszönöm a figyelmet!
Felhasznált irodalom:
Durkó Mátyás (1999): Andragógia. A felnőttnevelés és közművelődés új útjai. Magyar Művelődési Intézet, Budapest.
Dr. Felkai László (2009): A felnőttoktatás története Magyarországon. Oktatáskutató és Fejlesztő intézet. URL: http://www.ofi.hu/tudastar/problemak-kerdesek/felnottoktatas
Gyermek és ifjúságvédelmi felügyelő, URL: http://w3.hdsnet.hu/digis/gy/68t/68_14.html
Dr. Juhász Erika (2010): A hazai felnőttképzés kialakulásának fejlődése és főbb állomásai I. A szak- és felnőttképzés-szervezés gyakorlata. 2. 20. sz. 1-22. URL: http://www.kulturasz.hu/letoltes/A_hazai_felnottkepzes_tortenete.pdf, Utolsó letöltés: 2013.12.03.
Kocsis Mihály (2006): A felnőttek tanulási motivációi. In: Dr. Koltai Dénes és Lada László (szerk.): Az Andragógia korszerű eszközeiről és módszereiről. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest, 113-136.
Őry Mária (2005): Hátrányos helyzetű csoportok helyzete a munkaerőpiacon. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest URL: http://mek.niif.hu/06400/06453/06453.pdf, Utolsó letöltés: 2013.12.02.
Bajusz Klára, Németh Balázs (szerk.) (2011): Felnőttoktatási felfogások a 20. században : andragógiai szöveggyűjtemény. Publikon, Pécs.
Zrinszky László (szerk.) (2010): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Gondolat Kiadó, Budapest D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Radnóti Katalin: A fizikatanítás problémái és oktatásának konstruktivista megközelítése A f o r m á t u m n e v e : Prezi prezentáció O l d a l a k s z á m a : 18 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : 10. verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 18 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x418 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 180 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |