D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : etankonyv.jpg B é l y e g k é p : https://dka.oszk.hu/060900/060957/etankonyv_kiskep.jpg F ő c í m : E-tankönyv vagy hagyományos? B e s o r o l á s i c í m : E-tankönyv vagy hagyományos? S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Bátfai U t ó n é v : Ágnes I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2015-09-30 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2015-06-12 A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : OSZK MEK C r e a t i v e C o m m o n s k ó d : Attribution-NonCommercial 2.5 T é m a k ö r : Könyvtártan, információtudomány A l t é m a k ö r : Információs források T é m a k ö r : Könyvtártan, információtudomány A l t é m a k ö r : Elektronikus szöveg és könyvtár T á r g y s z ó : elektronikus dokumentum M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : tankönyv M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : tanulás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : on-line adatbázis M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó K é p a l á í r á s : Kutatásunk elsődleges célja megvizsgálni: más hatékonysággal tanulnak-e a diákok az elektronikus szövegekből? N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Interest Groups
Sierra Club
National Right to life Committee
AARP ( American association of retired persons)
NAACP( National association for the advancement of colored people)
League of Women Voters
E-tankönyv vagy hagyományos?
Köszönjük a figyelemet!
Bátfai Erika Fehér Péter
Debreceni Egyetem
ebatfai@lib.unideb.hu
Pannon Egyetem
ELTE TTK
feherp1@t-online.hu
Az e-könyvek és elektronikus-tananyagok lehetséges hatásai a tanulásra
17. Pszicholingvisztikai Nyári Egyetem Balatonalmádi, 2015. május 31. - június 4.
Van-e lényeges különbség a képernyő-, illetve a papír alapú tájékozódás, tanulás, ismeretszerzés között?
Milyen szövegek olvasása lehet hatékonyabb elektronikus formában, és melyek papíron?
Vannak-e olyan olvasók, akik számára egyik vagy másik mód a preferált?
Milyen nemek közötti és életkori különbségeket lehet kimutatni az elektronikus olvasással kapcsolatos attitűdökben?
Jegyzetelés: papíron vagy elektronikusan?
A kutatás fő kérdései az olvasás forrásai (barlangrajzoktól a Google Books-ig)
Kindle vs. iPad Mangen kutatásai (2013): az elektronikus szövegekre kevésbé emlékeznek az olvasók mint a hagyományos papír alapúra. a fiúk szívesebben olvasnak elektronikus könyvolvasón a sokat olvasók szívesebben használják az új eszközöket más kutatások szerint az elektronikus források használata hatékonyabb a diákok körében, mint a hagyományos tankönyvekből való tanulás a hazai Netgenerációs kutatások egyes eredményei szerint nem minden tanuló részesíti előnyben az elektronikus "alapanyagokat". (Fehér, Hornyák Netgeneráció 2010, 2012) a PISA felmérések (2010-es és 2012-es): a magyar tanulók nagyon gyengén teljesítettek az elektronikus szövegek olvasásával kapcsolatos felméréseken (Lannert, Ostorics és mások)
1.
Interjúk
A tervezett kutatási eszközök
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/Reproduction_cave_of_Altamira_01.jpg/1024px-Reproduction_cave_of_Altamira_01.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Rosetta_Stone.jpg/200px-Rosetta_Stone.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/Jingangjing.jpg/220px-Jingangjing.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/thumb/f/f8/Thuroczy_chronica.jpg/250px-Thuroczy_chronica.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/thumb/8/8a/Gutenberg_42_soros.jpg/220px-Gutenberg_42_soros.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/Orbis_pictus_1684.jpg/220px-Orbis_pictus_1684.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Prinicipia-title.png/250px-Prinicipia-title.png
A felhasznált képek forrásai
Problémafelvetés
E-könyvek (bármilyen) képernyőn olvasható szöveg vs. könyvszerűség romatikus érvek: könyvillat/tapintás kádban/strandon olvasás előnyök-hátrányok
Az olvasás és az agy
Az e-szövegek és a diákok
2. Kérdőíves felmérés
3. Akciókutatás/osztálytermi kutatás (eye-tracking vagy más eszközök segítségével is)
20 aktív e-könyvolvasó személlyel több (szak)terület képviselői kimondottan olvasási/tanulási szokások
plusz funkciók
technikai kötöttség
környezetvédelem
demokratikus hozzáférés, DE a közoktatás párszáz éves
az olvasás-írás pár évezredes folyamatai többszázezer éve meglévő agyi modulokra építenek anterior:
fonetikai, fonológiai elemzés és akusztikai és fonetikai feldolgozás/megfeleltetés
poszterior: lexikai-szemantikai elemzés és azonosítás
inferior frontális
frontotemporális
parietális
okcipitális
Papírszövegek vs. digitális szövegek (Gonda) vs. e-könyvek/e-szövegek agyi feldolgozása ábécé-végi generációk
milyen e-szövegek? (digitalizált, digitális, e-learning, e-könyvek)
különböző iskolai szinteken Kínától Magyarországig
hiperfigyelem-mélyfigyelem (Hayles)
módszerek - kiknek, mennyire, mivel
jegyzetelés csak nyomtatott anyagra
magas óraszámban olvasnak
kell a vizuális kiemelés
papíron hatékonyabb
e-szövegekkel hatékonyabb
szépirodalom
"papírundor"
attól függ, milyen formátumban van meg
az e-szövegek az elsődlegesek
több eszközön olvas
az e-szövegek mennyisége az ok
beszerezhetőség
többet olvas, mióta e-könyveket használ D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Moldován István: A magyar folyóiratok digitalizálása, archiválása, szolgáltatása A f o r m á t u m n e v e : Prezi prezentáció O l d a l a k s z á m a : 29 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : 5. verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 29 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x431 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 180 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |