D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : reneszansz.jpg B é l y e g k é p : http://keptar.oszk.hu/061000/061081/reneszansz_kiskep.jpg F ő c í m : Reneszánsz B e s o r o l á s i c í m : Reneszánsz E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2016-10-10 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2016-08-08 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : A prezentáció készítésének dátuma A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : Prezi M e g j e g y z é s : Az eredeti prezentáció prezi.com-ról lett lemásolva, ahol ez törölve lett. T é m a k ö r : Irodalomtörténet, irodalomtudomány A l t é m a k ö r : Tudománytörténet T é m a k ö r : Irodalomtörténet, irodalomtudomány A l t é m a k ö r : Világirodalom története T é m a k ö r : Szépirodalom, népköltészet A l t é m a k ö r : Klasszikus világirodalom T á r g y s z ó : reneszánsz M i n ő s í t ő : stílus T á r g y s z ó : művészettörténeti korszak M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : stilisztika M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : humanizmus M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : Shakespeare, William (1564-1616) V I A F I d : 96994048 M i n ő s í t ő : személynév T á r g y s z ó : 14. század M i n ő s í t ő : időszak T á r g y s z ó : 15. század M i n ő s í t ő : időszak T á r g y s z ó : 16. század M i n ő s í t ő : időszak T á r g y s z ó : 17. század M i n ő s í t ő : időszak N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Reneszánsz
A reneszánsz korszaka
1340-kb. 1600-ig
Francesco Petrarca
1304-1374
tudós humanista, könyvmoly
egy templomban 23 évesen pillantja meg élete szerelmét, Laurát (aki férjes asszony)
soha nincs köztük semmilyen kapcsolat (magát a szerelem érzését szerette)
még életében a költők királyává koronázták
Giovanni Boccaccio
1313-1375
ismerte Dantét és Petrarcát, jó barátok
ő írta meg először Dante életrajzát
Párizs - özvegy -> törvénytelen gyerek
később egy gazdag kereskedő feleségének szeretője
ő fedezte fel Tacitus (ókori, 1. századi történetíró) műveit -> humanista kutatómunka
rossz anyagi helyzetben van egész életében
Janus Pannonius
1434-ben született Csezmicén, eredeti neve: Csezmiczei János
Négyen testvérek, apja korán meghalt
Vitéz János (anyai nagybátyja) nagyváradi püspök Itáliában neveltette
itt szerzett hírnevet: Padova, Velence, Ferrara
latin nyelven írt, főleg elégiákat, epigrammákat
1458-ban tért vissza Magyarországra
1459-tól pécsi püspök
szellemi hontalanság gyötri (Itália sokkal műveltebb, mint Mátyás udvara)
1465-ben vissza Itáliába -> politikai hiba -> közéleti karrierje megtört -> vissza Magyaro.-ra megbetegedett (tüdővész)
nagybátyjával Mátyás ellen fordult (összeesküvés) -> menekülniük kellett
1472-ben menekülés közben meghalt
Balassi Bálint
apját letartóztatják, megszökik -->
1570: a család Lengyelországba menekül (később kegyelmet kap)
(az udvar iránti hűségét bizonyítandó - részt vesz a Báthory István erdélyi fejedelem elleni hadjáratban, de fogságba esik, később Báthoryval együtt megy Lengyelországba)
1577: hazatér, találkozik régi ismerősével, a férjezett Losonczy Annával, és egymásba szeretnek (pár hónapnyi boldogság -> jó néhány évig tartó bűnös és nem felhőtlen viszony)
1583: feleségül veszi megözvegyült unokatestvérét, Dobó Krisztinát; fiuk: Jánoska
1586: Dobó Ferenc (Krisztina fivére) feljelenti Balassit (vérfertőzés, birtokfoglalás) --> a házasság érvénytelenítése, Jánoska törvénytelen gyermek (közben L. Anna özvegy lesz, de máshoz megy hozzá)
1589: vissza Lengyelországba, új szerelme Célia (Ki ő? Egy Lucia nevű, 27 éves olasz lány?)
1591 hazatér, utolsó szerelme: Fulvia
Halála: 1594. május 30-án hunyt el Esztergom várának ostromakor (vérmérgezés)
1. művészettörténeti korszak: olyan időszak, melyben a művelődés, a kultúra területén is megjelennek a korszak jellemzői
2. stílusirányzat (=stílusáramlat): meghatározott időszakban az alkotások nagyobb csoportját jellemző közös stílus
3. korstílus (=stíluskorszak): a művészettörténetnek olyan időszaka, melyen belül a legtöbb művészeti ágban ugyanaz a stílusirányzat uralkodik
renaissance 'újjászületés'
A 14. században az ipar sokat fejlődött, a polgárság megerősödött.
Újjászületett, új értelmezést kapott az antik kultúra: az ókori műveket ebben az időszakban fedezték fel.
Humanizmus
'emberközpontúság'
a reneszánsz kor polgárságának világnézete
a humanisták
reneszánsz irodalomtudósok (az ókori irod.-t vizsgálták)
nézetük szerint írni és beszélni az tanul meg szépen, aki az antik mintákat követi
az antik idézete mitológiai utalások használata a fontos
kulturális és oktatási programjuk van,
célja az antik irodalom = klasszikusok tanulmányozása
megnő az egyéniség szerepe
a középkori tudatlanság helyett cél: az ember kiművelése
Az itáliai reneszánsz
A reneszánsz innen indulva terjedt el az egész világon (itt fejlődik leggyorsabban a gazdaság, a polgárság).
A középkori névtelenség helyett dicsőség, hírnév
Kedvelték a fényűzést, kényelmet, az élet örömeit.
A földi élet fontosabb a túlviláginál.
Daloskönyv
Petrarca életének fő műve
376 költemény: szonettek+canzonék
témája nagyrészt a szerelem és a szenvedés
oka a reménytelen szerelem
szentimentalista vonások először az irodalomban!
sok követője akad ezzel a lírával
MODERN SZERELMI LÍRÁT TEREMT EZZEL
Magamban lassan...
Ti szerencsés füvek...
Szonett: olasz eredetű versforma, 2*4 sor + 2*3 soros strófák
Canzone (~dal): olasz versforma, elmélkedő, elégikus tartalom, különböző szerkezet jellemzi
Dekameron
'tíz nap'; 1348-53-ig dolgozott rajta
olasz nyelven írt elbeszélésgyűjtemény
100 novellát tartalmaz
stílus:
szerelmi-erotikus, ironikus-szatirikus
kora világát és erkölcseit
humorosan mutatja be velük a szerelem itt őszinte, szabad
(a Dante-féle félelemtudat, a bűnök megítélése megváltozik)
Novella
Epikai műfaj, rövid, prózai mű, melynek szerkezete egyenes vonalú (lineáris), csak a kiválasztott eseményre/szereplőre vonatkozik.
Fontos eleme a főhősről festett jellemkép és a fordulat, mely megtöri a cselekmény logikáját, felgyorsítja az eseményeket. Gyakran csattanóval zárul.
Történeti kerete:
1348-ban pestisjárvány Firenzében
7 nő és 3 ifjú elhatározza, hogy vidáman töltik utolsó napjaikat
Szolgáikkal egy birtokra mennek, 10 napot töltenek itt
A 10 fő minden nap elmesél 1-1 történetet egymásnak:
10*10 = 100 novella
A sólyom feláldozása
Költészete
Verseinek világképe a humanizmus szellemében alakult ki.
A vallásos témákat kerüli.
Általa nagyra értékelt: a földi élet, a béke, a kultúra, a természet és a kötői halhatatlanság.
Epigramma:
Általás érvényű tanítást, bölcsességet, példát megfogalmazó ötletes, rövid lírai műfaj.
Szerkezete: 1. a tárgy leírása (előkészítés)
2. kapcsolódó (néha szellemes) megjegyzés
Elégia:
A költő szomorúságát, bánatát, fájdalmát kifejező lírai műfaj. Ez a fájdalom a valós és a vágyott világ közti távolságból fakad.
Galeotto Marziohoz
műfaja: epigramma
hangneme: gúnyos, csipkelődő
megszólítottja: G. M. barátja, iskolatársa. Szemrehányás: minek megy költő létére vallásos zarándoklatra?
témája: a költészet és a vallásos lét kizárja egymást
Hármas szinonima a vallásos emberekre -> a vallásosság teljes elutasítása
Három tanári tanításra emlékezteti barátját
Három figyelmeztetés/felhívás, hogy mit tegyen a költői léttel, ha tényleg vallásos lett
3*3-mas előkészítése a tételmondatnak: "hívő ember költő nem lehet"
az igazi költők az antik mintákat követik, mitológiai elemekkel zsúfolják tele verseiket, nem a vallás téziseivel
Eddig Itália földjén termettek csak a könyvek,
S most Pannónia is ontja a szép dalokat.
Sokra becsülnek már, a hazám is büszke lehet rám,
Szellemem egyre dicsőbb, s általa híres e föld!
PANNÓNIA DICSÉRETE
műfaja: epigramma
előkészítés: az itáliai reneszánsz felvillantása, a magyarság szellemi fejlődése, hírnevének terjedése
tételmondat: Magyarország az ő munkásságának köszönhetően lesz híres, szellemileg elismert
Saját lelkéhez
műfaja: elégia
témája: betegsége, a szenvedés
központi motívum: a halál (a halál kívánása)
megszólítottja: saját lelke -> ez újszerű költői megmozdulás!!!
szellemére, elméjére büszke, magát bölcsnek mondja
teste göthös
test <----> szellem ereje
William Shakespeare:
Rómeó & Júlia
Az angol reneszánsz
Anglia a 16. század végére Európa nagyhatalmává válik
gazdasági fellendülés + jólét
a tudományok és az irodalom fejlődése
A királynő: I. Erzsébet
Virágzó kultúra (~angol reneszánsz)
Az irodalomban a dráma műneme válik vezetővé
Shakespeare élete
1564-ben született Stratford upon Avonben
18 évesen házasodott: Anne Hathaway (8 évvel idősebb)
3 gyermekük született
4-5 év múlva elhagyta családját -> nincs info. ebből az időből
1592-től tűnt fel Londonban mint sikeres drámaíró és színész
1599: a Globe színház főrészvényese
előbb a Lordkancellár Társulatának, majd a Királyi Társulatnak a tagja
1611-ben Stratfordba költözött vissza, itt élt visszavonultan haláláig: 1616-ig
Szerzősége
műveiben az emberi élet problémái, magatartásformái, különböző érzelmek és filozófiai gondolatok jelennek meg
37 drámát írt
szerzői hitelessége vitatott, mert egyes munkái hasonlítanak kortársaiéra (Christopher Marlow, Francis Bacon, Ben Johnson)
154 szonettjét 1609-ben adták ki
híres művei
tragédiák: Rómeó és Júlia; Hamlet, dán királyfi; Othello; Lear király
komédiák: Ahogy tetszik...; Vízkereszt, vagy amit akartok, Szentivánéji álom; A vihar
Az angol színjátszás
hivatásos színtársulatok játszottak nyílt színházakban
a Globe volt az első olyan színház, melyet a színészek maguknak építettek
nyitása: Julius Caesarral
többemeletes, fából épült épület
teteje nyitott -> természetes fény az előadásokon
háromrészes színpad: elő- + hátsó színpad + erkély
nem volt díszlet, a darabot térben és időben a színészi beszéd helyezte el
a közönség szenzációhajhász
nincs szünet a felvonások közt
csak férfi színészek (néha ugye nőknek öltözve)
a Globe 1613-ban leégett, 1614-ben újraépítik, de 1644-ben lebontják (puritán kormány)
Rómeó & Júlia
keletkezése:
1591-95-ig írta, de csak 1597-ben adták ki
műfaja:
tragédia (~ a dráma műnemébe tartozó műfaj, melyben tragikum következik be)
tragikum: hirtelem bekövetkező visszafordíthatatlan értékveszteség
Szereplők
Escalus herceg
Capulet
Capuletné
Montague
Montaguené
Júlia
Rómeó
dajka
Paris
Tybalt
Mercutio
Benvolio
Péter
Lőrinc barát
Szerkezet
1. EXPOZÍCIÓ:
a szolgák vitája; Tybalt és Benvolio víni kezdenek,ez tömegverekedéssé fajul; a herceg feltűnik
2. A BONYODALOM KEZDETE:
a bál (Rómeó és Júlia találkoznak, egymásba szeretnek)
3. A FORDULAT:
Mercutio és Tybalt halála
4. A BONYODALOM FOKOZÓDÁSA:
véletlen események, félreértések sorozata
5. TETŐPONT:
Rómeó és Júlia öngyilkossága = a tragikum bekövetkezése
Szereplők, jellemek
a szerelmet keresi (Róza-plátói szerelem, Júlia-valós, viszonzott érzelem)
hősszerelmes
tragikus hőssé válik
szenvedélyes
felnőtté kell válnia pár nap alatt (férj, gyilkos, száműzött)
Rómeó
Júlia
14 éves lány, naiva (= fiatal, hiszékeny, naiv, érzelmes lány)
Rómeóval való találkozása teszi önálló személyiséggé
bátor (halálában is), kockáztat
felnőtté kell válnia pár nap alatt
tragikus hőssé válik
Mercutio
Rómeó kebelbarátja, bizalmasa
komikus jellem (megszólalásaiból adódóan)
játékos, tréfálkozó
szenvedélyes (Tybalttal emiatt párbajozik, közvetetten emiatt a tul.-a miatt hal meg)
halála a cselekmény fordulópontja és előrevetítője is
a fiatalok bizalmasa
cinkostárs (a két család békülését reméli a frigytől)
szervező, intrikus = keveri a szálakat, DE nem a rosszindulat vezérli
vállalja a felelősséget
a kor elvárásai ellenére hisz a szerelemben
Lőrinc barát
dajka
születése óta ismeri Júliát
komikus jellem
cinkostárs
megfélemlíthető, megalkuvó (ő is Parishoz adná Júliát)
a kor elvárásaival szemben hisz a szerelemben
Tybalt
Júlia unokabátyja
haragtartó (okát nem ismerjük)
a családok közti ősi ellentét vezérli tetteit
önző
gyűlölködő
Világnézete
Reneszánsz
világnézet
uralkodik a drámában: a szerelmesek szabadon választják egymást, az élet élvezete (amíg lehet), a boldogság megélése a fontos.
A műben
nem a nemzedékek közti ellenét okozza
a tragédiát, hisz van, aki az idősebb nemzedékből a szerelmesek pártfogója (dajka, Lőrinc barát) és van, aki fiatal, mégis az elavult rend rabja (Tybalt).
A tragédiát
, a tisztaság, a lelki finomság vesztét (szerelem) a régi, elavult erkölcsök, a gyűlölködés,
a konzervatív társadalmi nézetek okozzák.
A tragikum...
... sorsszerű bekövetkezése:
2 ellenséges család
olaszok -> szenvedélyesség
fiatalok + nagy szerelem
Mercutio halála ~ jel
A tragikum úgy lesz teljes, ha mindkét fiatal meghal, ráadásul saját kezeik által.
A Rómeó és Júlia
tipikus reneszánsz dráma, mivel a két főhős a reneszánsz szabadságvágyát követi. Ez mutatkozik meg szerelmükben is (titkos házasság).
A korban szokásos házasságok:
érdekből; a szülők kötik; a férfiak jóval idősebbek; azonos/hasonló társadalmi rétegek között köttetnek.
Rómeó és Júlia házassága
szerelmi házasság, Lőrinc barát titokban esketi őket, hasonló korúak, azonos társadalmi rétegből valók.
A "véletlen" motívuma
Rengeteg véletlen esemény történik a dráma folyamán.
Néhány példa:
Rómeó és Júlia találkozása a bálban
Júlia pont akkor áll ki az erkélyre, mikor Rómeó alatta áll -> első beszélgetés
az öreg Capulet pont akkor találkozik Paris-szal, mikor Júlia életébe belép Rómeó
Mercutio halála
Lőrinc barát terve meghiúsul, mert levelének hírvivőjét pont feltartják, így nem jut el az üzenet Rómeóhoz
Paris halála
stb.
A reneszánsz korban élő, mégis középkori jellegű lovagi költő, az első magyar trubadúr (500 év késéssel)
Születése: 1554. október 20., Zólyom (családi birtok)
Édesapja: Balassi János, anyja: Sulyok Anna
Bornemisza Péter: protestáns prédikátor, Balassi nevelője
Balassi költészete
A középkori lovagköltészet az alapja
Témakörei:
szerelmes versek / virágénekek
harci költemények / vitézi énekek
vallásos költészet / istenes versek
A Balassi-strófa kialakulását a reneszánsz táncdalok ihlették
Rendkívül gazdag szókincs és költői világ jell. (nagyon művelt költő - 8 nyelv)
Rimay János: barátja, titkára, verseinek kiadója (kivétel a szerelmesek!)
Balassi költészetének további, időleges jellemzői:
- petrarkizmus: szerelmi költemények Petrarca modorában, a Daloskönyv után; bókversek
-középkoriasság: udvari, hűbéri szerelem; a hölgy rangban a költő felett áll és férjezett
- neoplatonizmus: a szerelem az isteni szépség és tökéletesség iránti vágyódás
-manierizmus: a reneszánsz utolsó korszaka; a "modorosság irányzata", különös, bizarr költészet
I. Szerelmi költészet
Szerelmi költeményei kézzel írott gyűjteményben maradtak fenn.
1874-ben találták meg a kódexet, ahogy Zrínyi mondta, "fajtalan" verseivel --> úttörő jelentőségűek:
meghonosítja az újplatonista szerelmi énekeket
beépíti költészetébe a virágénekeket, a népköltészet fordulatait merít a populáris regiszter szerelmi daltípusaiból is
hagyománykövető, egyben hagyományteremtő
Verstípusok:
- lovagi bókvers
- a virágének
- tavaszdal, májusdal, táncdal, alba
Hogy Júliára találta, így köszönte néki
Losonczy Annához -a versben a nő nem nevezhető nevén (humanista hagy. - Petrarca)
bókvers
A kezdő + záró strófa szituációja: a hölgy felette áll a lovagnak, a szerelem egyoldalú, a jutalom csak egy mosoly (a lovagi költészet szerelemeszménye)
metaforahalmozás -> szerelmének nagysága
virágképek (népdalokból / az arisztokratikus lovagi költészetből)
II. Vallásos költészet
Balassi világirodalmi szinten hozott újat istenes verseivel
Eddig: közösségi érvényű és érdekű versek, Balassié: az egyéné, aki kapcsolatban áll Istennel
Újfajta alaphelyzet Istennel =újfajta költői megoldások
Balassi számára a lelki békesség elnyerése a cél
Az érvelés lényege az isteni kegyelem elnyerése, amely végtelen nagy
Az isteni irgalom nagyobb, mint az emberi bűn
Az isteni (megváltó) akaratnak segítenie kell a bűnös lelken
1591;könyörgés.
A könyörgés két kritériuma: ahhoz kell szólnia, akinek hatalmában áll a könyörgés tárgyát teljesítenie a tárgy
nem a mindennapi szituációk, hanem az egész léthelyzet megváltoztatására irányul
Az élet küzdelmeiben megfáradt ember könyörög békességért, a lélek nyugalmáért.
A kérés irányul a földi életre és a végső nyugalomra, a halálra, a halál utáni létre.
Adj már csendességet ...
1-2. vsz.: expozíció (megszólítás, a köny. tárgya)
3-6. vsz.: argumentáció, az érvelés. (Isten végtelen irgalmassága az érvelés alapja)
Költői eszközei: ellentét, költői kérdés - közismert fordulatok
7-8. vsz.: zárlat (köny. ismétlése, metaforák!) Nem csak könyörög, de perlekedik is Istennel, illetve belső vitát is olytat-->emiatt a mondatok modalitása állandóan változik
Szerkezete: III. Vitézi költészet
A vitézi élet, életforma a pozitív értékrendszert jelenti meg
Az életben el nem igazodó költő a végvári harcokban egyértelműséget talál
Tudja, mi a küzdelem célja, ki az ellenfél és ki a jóbarát
Letisztult értékrend --> letisztult forma
Egy katonaének
1589: a Lengyelországba készülő Balassi önvallomásban
búcsúzik a végektől
Strófaszerkezete:
Balassi-strófa (6a 6a 7b, 6c 6c 7b, 6d 6d 7b)
Műfaja:
katonaének/búcsúének; dicsőítő óda
Szerkezete: hárompillérű költemény
szentenciaszerűen mutatják a vitézi élet érték- és példaadó voltát
a köztes strófák életképet adnak
Szentencia:
erkölcsi alapelvet, általános igazságot kifejező velős mondás
1. versszak: KÉRDÉS - a természet derűs képei
2-4. versszak: a vitézi élet örömei, vitézi erények (verbális stílus)
5. versszak: FELELET - az emberség és vitézség példái, erkölcsi eszmény
6-8. versszak: a hősi halál képei (metaforasor)
9. versszak: LEZÁRÁS - áldás, dicséret, szerencsekívánat
Egy dunántúli mandulafáról
műfaja: epigrammába sűrített elégia
a mandulafa különlegessége, hogy télen virágzik (tavasz helyett) -> baljós előérzet (rügyei megfagynak)
a mandulafa sorsával párhuzamos a költő sorsa: nem tudják kivárni a virágzáshoz/költői kibontakozáshoz szükséges időt, koruk előtt járnak -> ez viszont pusztulásukhoz vezet (adott korban nicsen számukra hely, lehetőség) -> elégikus hangnem
mitologikus utalások -> humanista eljárás
Heszperiszek kertje csodás szépségű, Héraklész kapta feladatként, hogy szerezze meg a mesés kertből a csodás aranyalmákat. Az olvasó számára ez az a kert -ahol Zeusz és Héra násza is volt- a létező legszebb helynek számított
Odüsszeusz az Alkinoosz király uralma alatt álló phaiákok szigetét járta be, a vándor itt ugyancsak jól gondozott, csodás fákban gyönyörködhetett.
A boldogok szigete (más néven: elíziumi mező) a görög irodalomban az az idillikus hely, ahol halála után mindenki elnyerheti időtlen boldogságát.
"Bő rétjei" a gyönyörűség legfelső fokát idézik.
Hamlet, dán királyfi
Szereplők
Helyszín:
Dánia
(Hamlet) dán király
Gertrudis
Claudius
HAMLET
Polonius
Ophelia
Laertes
Cselekmény
Expozíció: - történeti háttér: Norvégia megtámadja Dániát
- Hamlet és Ophélia szerelmesek, Hamlet és Laertes barátok
- az öreg Hamlet szellemként megjelenik fia előtt -> Claud. megölte -> bosszú
Bonyodalom: - H. kerülgető Claud.-t bizonyítékért -> őrültnek tetteti magát
Tetőpont: - EGÉRFOGÓ JELENET: színtársulat eljátssza a király megmérgezését -> Claud. kirohan a gyilkos jelenetnél -> bűnös! -> még nem öli meg
Késleltetés: - Gertr. számon kéri a fiát a színdarab miatt -> Polonius a függöny mögött hallgatózik -> H. azt hiszi, Claud. az -> megöli -> rájön, hogy Pol. volt...
- Claud. száműzi Hamletet Angliába
- Opheliát elhagyja szerelme, aki megölte apját -> beleőrül -> vízbe öli magát
- Claud. meggyőzi Laertest, hogy Hamlet a felelős mindenért (megölte Pol.t, miatta lett öngyi Ophelia) -> hívja párbajra (mérgezett kard és mérgezett bor bekészítve)
Megoldás + tragikum: - H. párbajozik Laertesszel
- Gertr. iszik a borból
- Laert. megsebzi a mérgezett karddal Hamletet
- a kardokat összecserélik, H. is megsebzi vele Laertest
- Gert. meghal a bor miatt, halálhörgéssel elmondja a tervet Hamletnek
- Hamlet megöli végre Claudiust
- Hamlet és Laertes meghal
- az országot Fortinbrasra bízzák
Minden jó, ha a vége jó... D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Havas Melinda: A dualizmus kora U R L : http://dka.oszk.hu/060900/060975 K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Balogh Anna: Barokk U R L : http://dka.oszk.hu/061000/061055 K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Balogh Anna: A felvilágosodás U R L : http://dka.oszk.hu/061000/061057 A f o r m á t u m n e v e : Prezi prezentáció O l d a l a k s z á m a : 88 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : 10. verzió M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 88 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 96 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ A d o k u m e n t u m s t á t u s z a : INSIDE S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Zsuzsanna |