D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : erzsebet_hid_kabel.jpg B é l y e g k é p : http://keptar.oszk.hu/061200/061299/erzsebet_hid_kabel_kiskep.jpg F ő c í m : Az Erzsébet híd függőkábelezése B e s o r o l á s i c í m : Erzsébet híd függőkábelezése S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Palásti U t ó n é v : Roland I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2018-03-14 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2013-11-06 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : A prezi létrehozásának időpontja. A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : Prezi A j o g t u l a j d o n o s n e v e : Palásti Roland S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Nem jogvédett S z e r z ő i j o g i m e g j e g y z é s e k : Nyilvános és újrafelhasználható T é m a k ö r : Történelem, helytörténet A l t é m a k ö r : Helytörténet, helyismeret T é m a k ö r : Utazás, turizmus A l t é m a k ö r : Magyarországi látnivalók T é m a k ö r : Építészet, építőipar A l t é m a k ö r : Út- és vasútépítés T á r g y s z ó : híd M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : függőhíd M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : kábelhíd M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
L E Í R Á S N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Az Erzsébet híd függőkábelezése
design by Dóri Sirály for Prezi
A híd erőjátéka
- fő teherviselő eleme a két végén lehorgonyzott kábel
- pilonokat úgy alakítják ki, hogy azokra lehetőleg csak nyomóerő hasson, hajlítás ne
-A nagy alakváltozási képesség miatt szükség van egy merevítőtartóra, ami a hídpálya terheit elosztja, és szakaszosan, a függesztő kábelek révén továbbítja azokat a fő tartókábelre.
- A kábelek a pilonok merevítésében is részt vesznek, ami lehetővé teszi a karcsú kialakítást
- A kábel nagy hajlékonysága miatt (inerciája elméletileg zérus) kizárólag tengelyirányú húzóerő felvételére alkalmas
A kábelek lehorgonyzása, feszítése
Dinamikus hatások
Köszönöm a figyelmet
-A tervezés Sávoly Pál irányításával történik
- szélesebb pályaszerkezet+ villamos átvezetés
- alternatívák lánchídra, felsőpályás gerendaídra, korszerű kábelhídra
- végül a függőhidakon belül a kábelhíd típus valósulhat meg
- 1961-1964 épült újra
Az "új" híd történelme
- Eskü téri Duna híd néven írják ki a pályázatot
- a kivitelezésre kiírt pályázatot a MÁVAG nyerte és a statikai számításokat is ők végezték
- 1898 és 1903 között épült
- lánchíd típúsú függőhíd
- híd láncainak anyaga Magyarországon kikísérletezett karbonacél volt
- villamos forgalom + a közúti forgalom számára négy nyomsáv állt rendelkezésre egészen 1945-ig
Az eredeti híd történelme
Kábelek kialakítása
-különböző kábelkeresztmetszetek alkalmazására volt szükség
-tartókötele párhuzamos vezetésű kábelekből készített kötegelt kötél, ahol a kábelek huzalokból és Z acélszelvényekből állnak, míg a híd függesztő kábeleit pászmákból sodort kábelek alkotják
-a kábelek anyaga szinte kizárólag nagyszilárdságú acél, 1300-1860 N/mm2 névleges szakítószilárdsággal
-A kábeleket védelmi szempontból burkolattal kell ellátni
-szerelőszőnyeg készítése szükséges a kábelek elhelyezéséhez
Az eredeti híd műszaki adatai
Támaszköz: 44.3 m+290 m+44.3 m
Kocsipálya szélesség: 11 m
Szélesség a korlátok között: 18 m
Kocsipálya felülete: 4,180 m2
A híd korlátok közötti felülete: 6,840 m2
A felszerkezet acélmennyisége: 11,170 t
Kapuzat magassága: 41 m + 9 m csúcsdísz
Kapuzat súlya: 2,080 t
Kapcsolatok: 1,200,000 db szegecs
Láncok: 4,094 db lánc-szem, 4,400 t
Merevítő tartó: 3,600 t
Saruk: 590 t
Szerkezeti rendszer:
Lánc függőhíd, rácsos szerkezetű merevítő tartóval
Kapuzat: ingaoszlop
Alapozás:
Hídfők: Síkalap,
Pillérek: keszonozással készült mélyalapozás
Méretezési teher:2 db 2 tengelyű, 4 t-ás keréknyomású jármű egymás mellet + 450 kg/m2 megoszló teher
Költség: 12,400,000 Korona
1945-ben robbantás következtében a lezuhant pályaszerkezet maga alá gyűrte a déli merevítőtartót és a déli lánc nagy részét
1951-ben határoznak a híd újjáépítéséről lehetőleg eredeti formájában
A főkövetelmény a gazdaságosság és a városképbe illeszkedés volt
1959-ben születik döntés kábel-függőhíd építéséről a régi alépítmények felhasználásával
Az eredeti híd történelme
Az új híd műszaki adatai
Kábel 1,070 t
Kapuzatok 870 t
Merevítőtartó 4,360 t
Saruk 600 t
Összesen 6,900 t
Betonalap 26,000 m3
Betonacél 1,900 t
Feljárok betonmennyisége 11,500 m3
Feljárók betonacél mennyisége 1,000 t
Összes költség:
381,000,000 Ft
Kivitelezői:
GANZ-MÁVAG Hídgyár,
Hídépítő Vállalat,
Magyar Kábelművek,
Aszfaltútépítő Vállalat,
Alépítmények és pilonok építés
-A régi alépítmények részben felhasználhatók voltak
-A pilonok pilléreinek csak felső 5 m magas részeit kellett átépíteni
-A föld alatti részen a lánclehorgonyzás helyett, a kábelek bekötésére alkalmas kamrák létesültek
-Az új híd merevítőtartója tömör, gerinclemezes, folytatólagos tartó, amelyet a középső nyílásban a tartókábelek hordoznak
-A híd kocsipálya-szerkezete acél, ortotróp lemez
-Ferde kábeles hidaknál a kábelek lehorgonyzása két pontban történik; a merevítőtartónál és a pilonoknál
-Oldható lehorgonyzó blokk alkalmazása esetén a kábel az élettartama során utánfeszíthető, illetve cserélhető.
- két tartókábel egy-egy kábelköteg, 61 db elemi kábelből összeállítva, amelyek párhuzamosan futnak egymással.
-a kábelköteg befoglaló formája csúcsára állított szabályos hatszög.
-a kábeleknek a horgonyzás és a pilon-fő közötti részeit további 5-5 elemi kábel erősíti meg. Ezek a hatszögű köteg tetején fekszenek és a pilon-főn elhelyezett kábelsaru közvetítésével, magába a pilon-fejbe vannak behorgonyozva. Az elemi kábelt 115 db patentírozott huzalból sodorták. E huzalok részben Z- és ék alakúak, részben kör keresztmetszetűek.
-a kábeltuskókat bebetonozott acél rudak horgonyozzák le. A kábel olyan tuskóba van bekötve, amelyen három furat van. Mindegyikbe egy-egy kör keresztmetszetű és csavarmenettel végződő rúdvas illik, így minden egyes elemi kábel három rúdvasra adja át húzóerejét
-a kábelek sokkal érzékenyebbek a dinamikus hatásokra, mint a statikusigénybevételre
-két csoportjuk a meterológiai hatások, valamint hasznos terhek ingadozásából adódó terhelések
szél:
-Széllöket, a szélirányban ható torlónyomása
- Belebegés, amikor a kábel a szél irányára merőlegesen tér ki a torlónyomás elől
-Örvényleválás, amikor a kábel szélvédett oldalán leváló örvények a szél irányára merőlegesen hozzák mozgásba a kábelt
-eső, jegesedés, valamint ezek kombinációja
-A paraméteres gerjesztés kialakulása
-Ez a gerjesztés elsősorban a kábelre felfüggesztett pályalemez függőleges dinamikus terheléséből adódik.
A kábelek tartóssága, ellenőrzése
Cserélhető kábeleknél ez a híd tervezett élettartamának fele, szokás szerint 50 év.
-Nem cserélhető kábeleknél megegyezik a műtárgy élettartamával, ami a szokás szerinti 100 év
-A kábelek karbantartásának ciklusa közelítőleg 15 év
-A karbantartást jelentősen elősegíti egy megfelelő monitoring rendszer kiépítése
-Leginkább szúrópróbaszerű vizsgálatokat lehet végezni, és ezekből következtetni a többi kábel állapotára
-állandó megfigyelést is be lehet építeni, ekkor a kábelre ultrahangos berendezést szerelnek és így nyomok követhetik a műtárgy élettartama alatt bekövetkező változásokat (korrodálás, feszültségek változása)
Próbaterhelések
-Átadás előtt próbaterheléseket kell végezni
-A próbaterhelést 126 járművel (villamosok, autóbuszok, teherautók, locsolóautók), mintegy 2000 t-val hajtották végre
A híd további élete
-1990 a vasbeton gyalogjárdákat acélszerkezetre cserélték
-1972 - megszűnik a villamosközlekedés a hídon
-1973 - elbontják a vágányokat
-1975 - A híd első újrafestése
-1997-98 - a második átfestés
-2001- a budai feljárók felújítása
-2004 - pályaszint alatti szerkezetek mázolása
Érdekességek
Az Erzsébet híd 23 évig volt a világ legnagyobb nyílású lánchídja, 1903 és 1926 között.
-a pilonok kereszttartó elemeiben a vízelvezető nyílások a camera obscura elvén az alatta haladó forgalom fordított, színes képét vetítik a belső oldalfalakra
-télen naponta kell szivattyúzni a vizet a kábelkamrából, különben kikezdi a híd acélszerkezetét K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Erzsébet híd építése U R L : http://dka.oszk.hu/033400/033451 A f o r m á t u m n e v e : Prezi prezentáció O l d a l a k s z á m a : 21 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 22 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x433 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 2 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : tömörítetlen A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ A d o k u m e n t u m s t á t u s z a : INSIDE S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Zsuzsanna |