D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó 
 F á j l n é v : erzsebet_hid_kabel.jpg
C Í M 
F ő c í m : Az Erzsébet híd függőkábelezése
B e s o r o l á s i   c í m : Erzsébet híd függőkábelezése
A L K O T Ó 
S z e r e p : létrehozó
B e s o r o l á s i   n é v : Palásti
U t ó n é v : Roland
I n v e r t á l a n d ó   n é v : N
D Á T U M 
E s e m é n y : felvéve
I d ő p o n t : 2018-03-14
E s e m é n y : létrehozva
I d ő p o n t : 2013-11-06
D á t u m r a   v o n a t k o z ó   m e g j e g y z é s : A prezi létrehozásának időpontja.
D O K U M E N T U M T Í P U S 
A   t í p u s   n e v e : prezentáció
R É S Z G Y Ű J T E M É N Y 
M e g n e v e z é s : Prezentáció
M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció
E R E D E T I   K I A D V Á N Y ,   O B J E K T U M 
S Z Á R M A Z Á S I   H E L Y 
M e g n e v e z é s : Prezi
J O G K E Z E L É S 
A   j o g t u l a j d o n o s   n e v e : Palásti Roland
S z e r z ő i   j o g i   m e g j e g y z é s e k : Nem jogvédett
S z e r z ő i   j o g i   m e g j e g y z é s e k : Nyilvános és újrafelhasználható
T É M A 
T é m a k ö r : Történelem, helytörténet
A l t é m a k ö r : Helytörténet, helyismeret
T é m a k ö r : Utazás, turizmus
A l t é m a k ö r : Magyarországi látnivalók
T é m a k ö r : Építészet, építőipar
A l t é m a k ö r : Út- és vasútépítés
T Á R G Y S Z Ó 
T á r g y s z ó : híd
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : függőhíd
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : kábelhíd
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : Sávoly Pál (1893-1968)
V I A F I d : 11825698
M i n ő s í t ő : személynév
I D Ő - H E L Y   T Á R G Y S Z Ó 
T á r g y s z ó : Budapest
G e o N a m e s I d : 3054643
M i n ő s í t ő : földrajzi hely
L E Í R Á S 
N y e r s   v a g y   O C R - e s   s z ö v e g : Az Erzsébet híd függőkábelezése design by Dóri Sirály for Prezi A híd erőjátéka - fő teherviselő eleme a két végén lehorgonyzott kábel - pilonokat úgy alakítják ki, hogy azokra lehetőleg csak nyomóerő hasson, hajlítás ne -A nagy alakváltozási képesség miatt szükség van egy merevítőtartóra, ami a hídpálya terheit elosztja, és szakaszosan, a függesztő kábelek révén továbbítja azokat a fő tartókábelre. - A kábelek a pilonok merevítésében is részt vesznek, ami lehetővé teszi a karcsú kialakítást - A kábel nagy hajlékonysága miatt (inerciája elméletileg zérus) kizárólag tengelyirányú húzóerő felvételére alkalmas A kábelek lehorgonyzása, feszítése Dinamikus hatások Köszönöm a figyelmet -A tervezés Sávoly Pál irányításával történik - szélesebb pályaszerkezet+ villamos átvezetés - alternatívák lánchídra, felsőpályás gerendaídra, korszerű kábelhídra - végül a függőhidakon belül a kábelhíd típus valósulhat meg - 1961-1964 épült újra Az "új" híd történelme - Eskü téri Duna híd néven írják ki a pályázatot - a kivitelezésre kiírt pályázatot a MÁVAG nyerte és a statikai számításokat is ők végezték - 1898 és 1903 között épült - lánchíd típúsú függőhíd - híd láncainak anyaga Magyarországon kikísérletezett karbonacél volt - villamos forgalom + a közúti forgalom számára négy nyomsáv állt rendelkezésre egészen 1945-ig Az eredeti híd történelme Kábelek kialakítása -különböző kábelkeresztmetszetek alkalmazására volt szükség -tartókötele párhuzamos vezetésű kábelekből készített kötegelt kötél, ahol a kábelek huzalokból és Z acélszelvényekből állnak, míg a híd függesztő kábeleit pászmákból sodort kábelek alkotják -a kábelek anyaga szinte kizárólag nagyszilárdságú acél, 1300-1860 N/mm2 névleges szakítószilárdsággal -A kábeleket védelmi szempontból burkolattal kell ellátni -szerelőszőnyeg készítése szükséges a kábelek elhelyezéséhez Az eredeti híd műszaki adatai Támaszköz: 44.3 m+290 m+44.3 m Kocsipálya szélesség: 11 m Szélesség a korlátok között: 18 m Kocsipálya felülete: 4,180 m2 A híd korlátok közötti felülete: 6,840 m2 A felszerkezet acélmennyisége: 11,170 t Kapuzat magassága: 41 m + 9 m csúcsdísz Kapuzat súlya: 2,080 t Kapcsolatok: 1,200,000 db szegecs Láncok: 4,094 db lánc-szem, 4,400 t Merevítő tartó: 3,600 t Saruk: 590 t Szerkezeti rendszer: Lánc függőhíd, rácsos szerkezetű merevítő tartóval Kapuzat: ingaoszlop Alapozás: Hídfők: Síkalap, Pillérek: keszonozással készült mélyalapozás Méretezési teher:2 db 2 tengelyű, 4 t-ás keréknyomású jármű egymás mellet + 450 kg/m2 megoszló teher Költség: 12,400,000 Korona 1945-ben robbantás következtében a lezuhant pályaszerkezet maga alá gyűrte a déli merevítőtartót és a déli lánc nagy részét 1951-ben határoznak a híd újjáépítéséről lehetőleg eredeti formájában A főkövetelmény a gazdaságosság és a városképbe illeszkedés volt 1959-ben születik döntés kábel-függőhíd építéséről a régi alépítmények felhasználásával Az eredeti híd történelme Az új híd műszaki adatai Kábel 1,070 t Kapuzatok 870 t Merevítőtartó 4,360 t Saruk 600 t Összesen 6,900 t Betonalap 26,000 m3 Betonacél 1,900 t Feljárok betonmennyisége 11,500 m3 Feljárók betonacél mennyisége 1,000 t Összes költség: 381,000,000 Ft Kivitelezői: GANZ-MÁVAG Hídgyár, Hídépítő Vállalat, Magyar Kábelművek, Aszfaltútépítő Vállalat, Alépítmények és pilonok építés -A régi alépítmények részben felhasználhatók voltak -A pilonok pilléreinek csak felső 5 m magas részeit kellett átépíteni -A föld alatti részen a lánclehorgonyzás helyett, a kábelek bekötésére alkalmas kamrák létesültek -Az új híd merevítőtartója tömör, gerinclemezes, folytatólagos tartó, amelyet a középső nyílásban a tartókábelek hordoznak -A híd kocsipálya-szerkezete acél, ortotróp lemez -Ferde kábeles hidaknál a kábelek lehorgonyzása két pontban történik; a merevítőtartónál és a pilonoknál -Oldható lehorgonyzó blokk alkalmazása esetén a kábel az élettartama során utánfeszíthető, illetve cserélhető. - két tartókábel egy-egy kábelköteg, 61 db elemi kábelből összeállítva, amelyek párhuzamosan futnak egymással. -a kábelköteg befoglaló formája csúcsára állított szabályos hatszög. -a kábeleknek a horgonyzás és a pilon-fő közötti részeit további 5-5 elemi kábel erősíti meg. Ezek a hatszögű köteg tetején fekszenek és a pilon-főn elhelyezett kábelsaru közvetítésével, magába a pilon-fejbe vannak behorgonyozva. Az elemi kábelt 115 db patentírozott huzalból sodorták. E huzalok részben Z- és ék alakúak, részben kör keresztmetszetűek. -a kábeltuskókat bebetonozott acél rudak horgonyozzák le. A kábel olyan tuskóba van bekötve, amelyen három furat van. Mindegyikbe egy-egy kör keresztmetszetű és csavarmenettel végződő rúdvas illik, így minden egyes elemi kábel három rúdvasra adja át húzóerejét -a kábelek sokkal érzékenyebbek a dinamikus hatásokra, mint a statikusigénybevételre -két csoportjuk a meterológiai hatások, valamint hasznos terhek ingadozásából adódó terhelések szél: -Széllöket, a szélirányban ható torlónyomása - Belebegés, amikor a kábel a szél irányára merőlegesen tér ki a torlónyomás elől -Örvényleválás, amikor a kábel szélvédett oldalán leváló örvények a szél irányára merőlegesen hozzák mozgásba a kábelt -eső, jegesedés, valamint ezek kombinációja -A paraméteres gerjesztés kialakulása -Ez a gerjesztés elsősorban a kábelre felfüggesztett pályalemez függőleges dinamikus terheléséből adódik. A kábelek tartóssága, ellenőrzése Cserélhető kábeleknél ez a híd tervezett élettartamának fele, szokás szerint 50 év. -Nem cserélhető kábeleknél megegyezik a műtárgy élettartamával, ami a szokás szerinti 100 év -A kábelek karbantartásának ciklusa közelítőleg 15 év -A karbantartást jelentősen elősegíti egy megfelelő monitoring rendszer kiépítése -Leginkább szúrópróbaszerű vizsgálatokat lehet végezni, és ezekből következtetni a többi kábel állapotára -állandó megfigyelést is be lehet építeni, ekkor a kábelre ultrahangos berendezést szerelnek és így nyomok követhetik a műtárgy élettartama alatt bekövetkező változásokat (korrodálás, feszültségek változása) Próbaterhelések -Átadás előtt próbaterheléseket kell végezni -A próbaterhelést 126 járművel (villamosok, autóbuszok, teherautók, locsolóautók), mintegy 2000 t-val hajtották végre A híd további élete -1990 a vasbeton gyalogjárdákat acélszerkezetre cserélték -1972 - megszűnik a villamosközlekedés a hídon -1973 - elbontják a vágányokat -1975 - A híd első újrafestése -1997-98 - a második átfestés -2001- a budai feljárók felújítása -2004 - pályaszint alatti szerkezetek mázolása Érdekességek Az Erzsébet híd 23 évig volt a világ legnagyobb nyílású lánchídja, 1903 és 1926 között. -a pilonok kereszttartó elemeiben a vízelvezető nyílások a camera obscura elvén az alatta haladó forgalom fordított, színes képét vetítik a belső oldalfalakra -télen naponta kell szivattyúzni a vizet a kábelkamrából, különben kikezdi a híd acélszerkezetét
K A P C S O L A T O K 
K a p c s o l ó d ó   d o k u m e n t u m   n e v e : Erzsébet híd építése
F O R M Á T U M 
A   f o r m á t u m   n e v e : Prezi prezentáció
O l d a l a k   s z á m a : 21
M e t a a d a t   a   d o k u m e n t u m b a n : N
A   f o r m á t u m   n e v e : PDF dokumentum
O l d a l a k   s z á m a : 22
M e t a a d a t   a   d o k u m e n t u m b a n : N
M I N Ő S É G 
L e g j o b b   f o r m á t u m : JPEG képállomány
L e g n a g y o b b   k é p m é r e t : 770x433 pixel
L e g j o b b   f e l b o n t á s : 2 DPI
S z í n : színes
T ö m ö r í t é s   m i n ő s é g e : tömörítetlen
S T Á T U S Z 
A z   a d a t r e k o r d   s t á t u s z a : KÉSZ
A   d o k u m e n t u m   s t á t u s z a : INSIDE
F E L D O L G O Z Ó 
S z e r e p   /   m i n ő s é g : katalogizálás
A   f e l d o l g o z ó   n e v e : Nagy Zsuzsanna