D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó U R L : http://dka.oszk.hu/087500/087508 F á j l n é v : kompetencia.jpg B é l y e g k é p : http://dka.oszk.hu/087500/087508/kompetencia_kiskep.jpg F ő c í m : A kompetenciafejlesztés lehetőségei a fizikában B e s o r o l á s i c í m : Kompetenciafejlesztés lehetőségei a fizikában S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Radnóti U t ó n é v : Katalin I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2015-02-25 A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : SlidePlayer T é m a k ö r : Fizika, atomfizika A l t é m a k ö r : Tudománytörténet T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Pedagógiai módszerek T é m a k ö r : Fizika, atomfizika A l t é m a k ö r : Tudománytörténet T á r g y s z ó : oktatás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : fizika M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : fizikai és kémiai tudományok M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : jogosultság M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : kompetencia M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : hatáskör M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : pedagógia M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Dia 1
1 A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet rad8012@helka.iif.hu Honlap: http://members.iif.hu/rad8012/http://members.iif.hu/rad8012/
Dia 2
2 Az előadásban érintett témák A kulcskompetenciák rendszere. A kompetenciafejlesztés néhány lehetősége a fizika tantárgy esetében a komplex problémamegoldás témakörében.
Dia 3
3 Kulcskompetenciák az élethosszig tartó tanuláshoz Kulcs- kompetenciák Anyanyelvi Idegen nyelvi Matematikai és természet- tudományi DigitálisTanulásiTársasÁllampolgáriVállalkozói
Dia 4
4 Hogyan mozog a villamos? Cél: Különböző mozgástípusok elkülönítése a gyerekek előzetes ismereteinek felhasználásával egy konkrét, a gyermekek számára ismerős mindennapi élethelyzet vizsgálata alapján. Problémafelvetés Hogyan mérnéd meg, hogy a 24-es villamos átlépi-e az iskola közvetlen környezetében a megengedett sebességet? Milyen eszközöket használnátok a mérés során? Milyen mennyiségeket mérnétek meg? Hogyan történne a mérés? A mérési adatokból hogyan következtetnétek a villamos mozgására? A feldolgozás lépései? A tanulók csoportos problémamegoldása. Csoportbeszámolók. A csoportok munkájának értékelése. Az eszköz megépítése. Mérések. Mérési eredmények kiértékelése.
Dia 5
5 Feladatok kiosztása Wagner Éva, Deák Diák Iskola
Dia 6
6 Csoportbeszámolók
Dia 7
7 Mozgó test nyomképe
Dia 8
8 Mozgó test nyomképnek kiértékelése
Dia 9
9 Mely kompetenciák fejlesztése valósítható meg? Matematikai, természettudományos és technológiai kompetenciák Fizikai ismeretek kialakítását kezdjük el, azok matematikai megfogalmazását, mint grafikonokkal, képletekkel történő leírását, majd különböző matematikai műveletek elvégzését. villamos A technológiához annyiban kapcsolódhat a feladat, hogy napjain fontos közlekedési eszköze, a villamos szerepel konkrét példaként. Anyanyelvi kommunikáció A probléma megoldásához elengedhetetlen az értő olvasás, hogy a megadott szövegből képesek legyenek a diákok kiolvasni magát a feladatot, majd közösen a csoportban összegyűjteni a megoldáshoz szükséges információkat. A feladat megoldását követően a diákoknak megfelelően el kell tudni mondani javaslataikat, hogy az osztály számára érthető legyen.
Tanulásmódszertan A lényeges momentumok összegyűjtése, rendszerezése, esetleg ábra készítése, a megoldáshoz szükséges előzetes ismeretek mozgósítása, működő modell elkészítése, azzal mérések végzése, a mérési eredmények grafikus ábrázolása, és annak alapján következtetések levonása. A tanulók metakognitív tudásrendszerének formálása, melyre külön is célszerű odafigyelni, melyre a feladat befejező részében kerülhet sor, amikor visszatekintenek a teljes folyamatra a probléma felvetődésétől annak megoldásáig. Ez napjaink tantervfejlesztéseinek egyik fontos célkitűzése.
Dia 10
10 Mely kompetenciák fejlesztése valósítható meg? Személyközi és állampolgári kompetenciák A probléma megoldása során csoportmunkában dolgoztak a diákoknak. A probléma életszerű volt, olyan, mely valóban előfordulhat. Tovább bővíthető pl. a közlekedéssel kapcsolatos környezeti kérdések számbavételével. Digitális írástudás Amennyiben a diákok, vagy egy részük szívesen foglalkozik tovább a feladattal, akkor még szélesebb körű kompetenciafejlesztésre is lehetőséget ad a feladat, mint pl. számítógépes grafikon, netán szimulációs program készítése, stb. Hasonló feladat szerepelhet a későbbi évfolyamokon is, ahol már a diákoknak komolyabb számítástechnikai ismereteik vannak. Vállalkozói kompetencia A diákok sokféle saját ötlettel is előjöhettek, javasolhattak, mely a vállalkozói kompetencia fontos eleme.
Dia 11
11 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Sajdik Ferenc ábrái D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Radnóti Katalin: A fizikatanítás pedagógiája A f o r m á t u m n e v e : PowerPoint prezentáció O l d a l a k s z á m a : 11 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2003 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x575 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 180 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |