D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó U R L : http://dka.oszk.hu/087500/087517 F á j l n é v : tanulmany.jpg B é l y e g k é p : http://dka.oszk.hu/087500/087517/tanulmany_kiskep.jpg F ő c í m : A tanulmányi sikeresség feltételei és az előítéletesség mértéke az erdélyi magyar középiskolás diákok körében B e s o r o l á s i c í m : Tanulmányi sikeresség feltételei és az előítéletesség mértéke az erdélyi magyar középiskolás diákok körében S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Csiszér U t ó n é v : Ödön I n v e r t á l a n d ó n é v : N S z e r e p : létrehozó B e s o r o l á s i n é v : Olaru U t ó n é v : Julia I n v e r t á l a n d ó n é v : N E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2015-06-11 E s e m é n y : létrehozva I d ő p o n t : 2014-04-24 A t í p u s n e v e : prezentáció M e g n e v e z é s : Prezentáció M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció M e g n e v e z é s : Prezi T é m a k ö r : Fizika, atomfizika A l t é m a k ö r : Tudománytörténet T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Pedagógiai módszerek T é m a k ö r : Pedagógia, nevelés A l t é m a k ö r : Nevelési módszerek T á r g y s z ó : oktatás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : motiváció M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : tanulás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : történelem M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : szociológia M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : pszichológia M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : pedagógia M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó N y e r s v a g y O C R - e s s z ö v e g : Probléma kutatottsága
Tanulmányi sikeresség:
Az iskolai sikert meghatározó tényezők
Ami a tanulón múlik: egyéni hozzáállás
Ami nem rajta múlik: "strukturális feltételek"
Motiváció
A tanulmányi sikeresség feltételei és az előítéletesség mértéke az erdélyi magyar középiskolás diákok körében
Módszertan
Elemzett összefüggések
1. Az egyéni hozzáállás hatása a tanulmányi eredményekre
személyes érdeklődés
releváns kérdések
gyakorlati használhatóság
egyéni és strukturális feltételek feltárása
Célja: felderítő és magyarázó
Kvantitatív kutatás
Kutatási eszköz: kérdőív
Keresztmetszeti kutatás
Mintavétel: többlépcsős rétegzett mintavétel
Alanyok
Erdélyi középiskolás diákok körében végzett kutatás:
XI-XII. osztályokban
16 iskolában
766 kitöltött kérdőív
A jó tanuló robotképe
Sokat tanul
Sokat olvas
Keveset szórakozik
Szüleinek egyetemi végzettsége van
Családja művelt, sok könyve van
Családja nem túl gazdag
Családja támogatja a tanulását
Tanulással töltött idő
Olvasás gyakorisága
Szervezetben való részvétel
2. Családi háttér hatása a tanulmányi eredményekre
Szülők hozzáállása
Gazdasági tőke (anyagi helyzet)
Szülők iskolai végzettsége
Kulturális tőke (családi könyvtár)
A tanulmányi sikeresség mérőeszközei
Bukott
Közepes tanuló
Tantárgyversenyen résztvevő
Babe-Bolyai Tudományegyetem
Szociológia és Szociálismunka képző Kar
Szociológia szak
2014
Csiszér Ödön
Olaru Iulia
Diákok médiája
Előítéletesség
Előítéletesség:
Kognitív összetevők
Rögzült attitűdök
Hipotézisek
Hogyan alakulnak ki és milyen tényezők között erősödnek meg az előítéletek?
Az előítéletet magyarázó, értelmező elméletek integrált jellege (Allport, 1999)
Történelmi, kulturális
Szociológiai, demográfiai és gazdasági
Pszichológiai
Középiskolások előítéletességének lehetségei okai
hátránys szocio-kulturális környezetben élnek (Murányi 2006)
alacsonyabb presztízsű oktatási intézményekben tanulnak (Szabó és Örkény 1998)
magas rituális sűrűség (Fuchs és Case 1989)
vallásosság megélt és deklaratív formája (Allport és Ross 1967)
Jellege:
tanult
rendszerint nem személyes tapasztalat
nehezen/nem leépíthető
Mérése:
Európai összehasonlító kutatásokban használt kérdéskör
Előítéletességi index
Következtetés
Tanulmányi sikeresség
Előítéletesség
1. A tanulásra fordított idő mértéke egyenesen arányos kapcsolatban áll a tanulmányi átlaggal
2. Az olvasás gyakorisága és a tanulmányi átlag közötti összefüggés
3. Az anyagi tőke befolyásolja a tanulmányi eredményességet
4. Az iskolai szervezeti életben való részvétel befolyásolja a diákok átlagát
5. A diákok munkavállalása negatív hatással van a tanulmányaikra
6. A család kulturális tőkéje hatást gyakorol a diákok tanulmányi eredményeire
7. A szülők attitűdje befolyásolja a diákok tanulmányi eredményeit
1. Nemek szerint különbözik az előítéletesség foka
2. A diák szocio-kulturális környezete befolyásolja előítéletességének mértékét
3. Az előítéletesség mértéke változó a különböző szakokon belül
4. A diák tanulmányi átlaga hatással van előítéletességük mértékére
5. A szülő iskolai végzettsége hatással van a gyereke előítéletességének a fokára
6. A vallásosság mértéke meghatározza az előítéletesség mértékét
Iskolai sikeresség:
Iskolai sikeresség feltételei:
strukturális tényezők
család anyagi és kulturális tőkéje
munkavállalás gyakorisága
szervezeti életben való részvétel előnyei
Előítéletesség:
Másokkal szembeni intolerancia tényezői:
környezeti tényezők (lakhely, család)
intézményi tényezők (iskola, szak, tanulmányi átlag, vallás)
D. Lawton
Az iskolába való bejutást, a bennmaradást (vagy lemorzsolódást) és az iskolai teljesítményt vonatkoztatja a társadalmi-demográfiai változókra
E. Durkheim
A "rejtett tanterv" az iskolán belüli eligazodásra vonatkozó követelmények, szabályok, szokások felismerését, az azokhoz való adaptálódást jelenti, amennyiben az interakciókban érdekeltek felismerik az implicit üzeneteket
P. Bourdieu
Egyediségében a habitus a gyakorlati cselekvésben észlelhető D o k u m e n t u m n y e l v e : magyar K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Radnóti Katalin: Mit tanítsunk az energiáról? A f o r m á t u m n e v e : Prezi prezentáció O l d a l a k s z á m a : 46 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2003 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N A f o r m á t u m n e v e : PDF dokumentum O l d a l a k s z á m a : 46 T e c h n i k a i m e g j e g y z é s : Microsoft Office PowerPoint 2003 M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 770x579 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 180 DPI S z í n : színes T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Erzsébet |