D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó F á j l n é v : magyar_grafika_1923_2767_002.jpg B é l y e g k é p : http://keptar.oszk.hu/095300/095329/magyar_grafika_1923_2767_002_kiskep.jpg F ő c í m : Mikor jó plakát? B e s o r o l á s i c í m : Mikor jó plakát? E g y é b c í m : A Peter's Union cég plakátja, reklám hatását számszerűleg állapították meg M i n ő s í t ő : alcím S z e r e p : digitalizálta T e s t ü l e t i n é v : Országos Széchényi Könyvtár S z é k h e l y : Budapest O r s z á g : Magyarország S z e r e p : elektronikus szerkesztő T e s t ü l e t i n é v : MEK Egyesület S z é k h e l y : Budapest O r s z á g : Magyarország E s e m é n y : felvéve I d ő p o n t : 2020-06-24 E s e m é n y : elérhető I d ő p o n t : 2014-02-14 D á t u m r a v o n a t k o z ó m e g j e g y z é s : Az EPA-ban való regisztrálás dátuma. A t í p u s n e v e : plakát A t í p u s n e v e : újságrészlet M e g n e v e z é s : Magyar Grafika C í m : Magyar Grafika S z e r z ő : [szerk.] Bíró Miklós M e g j e l e n é s : 4. évf. 2. sz. (1923. február) T í p u s : időszaki kiadvány M e g n e v e z é s : OSZK EPA A j o g t u l a j d o n o s n e v e : Creative Commons C r e a t i v e C o m m o n s k ó d : Attribution-ShareAlike 4.0 T é m a k ö r : Könnyűipar, vegyipar A l t é m a k ö r : Papíripar és nyomdászat T é m a k ö r : Média, tömegkommunikáció A l t é m a k ö r : Reklám, hirdetés T é m a k ö r : Történelem, helytörténet A l t é m a k ö r : Ipar- és technikatörténet T á r g y s z ó : plakát M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : reklámplakát M i n ő s í t ő : műfaj T á r g y s z ó : nyomdatechnika M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : társadalmi hatás M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó T á r g y s z ó : 1923 M i n ő s í t ő : időszak K é p a l á í r á s : Mikor jó a plakát? 1. ábra. A Peter's Union cég plakátja, reklám hatását számszerűleg állapították meg I s m e r t e t ő s z ö v e g : "A modern ipari és kereskedelmi életnek ma már valóban nélkülözhetetlen eszköze az
ízléses, feltűnő, művészi kivitelű plakát. Egyetlen jó plakát népszerűbbé tehet valamely iparcikket, gondolat t vagy eszmét minden más, bármily terjedelmes reklámnál. A kérdés csak az, mikor jó a plakát vagy melyik plakát jó. A válasz nagyon egyszerű : amelyik legjobban fejezi ki a reklám lényegét, vagyis az a plakát, amelyik a nézők zömének figyelmét tereli arra a tárgyra, amelyet a gyáros, a vállalkozó hirdetni
akar. Világos, hogy a plakát elbírálásánál mindig a nézők szubjektív benyomásai az irányadók. Ezért a berlini kereskedelmi főiskola gazdaságlélektani intézetének vezetője, Moede dr. megpróbálta a szubjektív benyomásokat objektív formában rögzíteni. Asszisztense, Schorn Mária dr. segítségével kiválasztott egy plakátot és két percig mintegy ötven néző elé tartotta, hogy azután a nézők kikérdezése döntse el, mi ragadta meg figyelmüket a legjobban. A kísérletül használt plakát a frankfurti Peter's Union cég gumiabroncsát óhajtotta reklámozni. A nézők két percig állottak a plakát előtt, elfüggönyözték a plakátot és kikérdezték a nézőket, mit láttak , hogy ilyen módon számszerűleg lehessen megállapítani a plakát toborzó hatását. A nézők egyike-másik a szavakkal írta le a plakátot, mások reflxiókat, bírálatot fűztek a látottakhoz. Moede kísérlete a következő eredményhez vezetett: A nézők legtöbbje, 84%-a csak katonára emlékezett; 60%-a autót látott; 50%-ának figyelmét a cég neve (Peter's Union) ragadta meg. A plakát lényege, a gumiabroncs csak a nézők 26%-ának keltette föl a figyelmét; 18% abroncsjavítást vett észre, 17% pneumatikról tudott. Magát a plakát leglényegét, hogy tudniillik a cég gumiabroncsot ajánl, csak 14% vette észre, 10% mindössze a tábori csukaszürkére emlékezett, 6% autó reklámot látott a plakáton, tehát teljesen félreismerte azt, 5%-nak a szemét kapta meg az Unió fogalma, 4% emlékezett a közép - német gumi árú gyárra, 3-3 % teljesen félreértette a plakátot, mert vagy az t hitte, hogy az abroncsot vizsgálják, vagy azt, hogy a soffőr tanácstalanul nézi a gumi hibáját, vagy végezetül azt, hogy egy katona fel akarja hívni a nézők figyelmét a katonai autóra; ugyan csak 3% mindössze a cég szék helyét (Frankfurta /M) látta, 1-1% pedig a kék és zöld színeket." (Forrás: Magyar Grafika, 1923. február) K a p c s o l ó d ó d o k u m e n t u m n e v e : Mikor jó plakát? : Peter's Union cég uccai kiragasztásra szánt plakátja A f o r m á t u m n e v e : JPEG képállomány M e t a a d a t a d o k u m e n t u m b a n : N L e g j o b b f o r m á t u m : JPEG képállomány L e g n a g y o b b k é p m é r e t : 852x1329 pixel L e g j o b b f e l b o n t á s : 300 DPI S z í n : szürke L e g j o b b s z í n m é l y s é g : 24 BPP T ö m ö r í t é s m i n ő s é g e : közepesen tömörített A z a d a t r e k o r d s t á t u s z a : KÉSZ S z e r e p / m i n ő s é g : katalogizálás A f e l d o l g o z ó n e v e : Nagy Zsuzsanna |