<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://dka.oszk.hu/046300/046352</URLOfDoc> 
	<Filename>481-492_pix_oldal_3_kep_0001.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://dka.oszk.hu/046300/046352/481-492_pix_oldal_3_kep_0001_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Leviathan vagy Great Eastern</MainTitle>
	<UniformTitle>Leviathan vagy Great Eastern</UniformTitle>
</DKAtitle>
<contributor_corp>
        <RoleOfContributorCorp>digitalizálta</RoleOfContributorCorp>
        <ContributorCorpName>Arcanum Adatbázis Kft.</ContributorCorpName>
        <PlaceOfContributorCorp>Budapest</PlaceOfContributorCorp>
        <CountryOfContributorCorp>Magyarország</CountryOfContributorCorp>
</contributor_corp>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2013-10-13</PdateChar>
        <Pdate>2013-10-13</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>digitalizálva</Pevent>
        <PdateChar>2008-09-01</PdateChar>
        <Pdate>2008-09-01</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>metszet</NameOfType>
        <NameOfType>újságrészlet</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Vasárnapi Ujság</NameOfCollection>
</subcollection>
<original_document>
        <OriginalTitle>Vasárnapi Ujság</OriginalTitle>
        <OriginalAttendance>6. évf. 41. sz. (1859. október 9.)</OriginalAttendance>
        <OriginalType>hetilap</OriginalType>
</original_document>
<source>
        <NameOfSource>OSZK EPA</NameOfSource>
        <URLOfSource>http://www.epa.oszk.hu/00000/00030/00293/pdf/VU-1859_06_41_10_09.pdf</URLOfSource>
</source>
<topic>
        <Topic>Közlekedés, szállítás</Topic>
        <Subtopic>Közlekedés általában</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Közlekedés, szállítás</Topic>
        <Subtopic>Hajózás</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Utazás, turizmus</Topic>
        <Subtopic>Turizmus általában</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>hajó</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>vízi jármű</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>tengeri hajó</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>fedélzet</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>óceán</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Anglia</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <Caption>Leviathan vagy Great Eastern (A fedélzet hátulsó része)</Caption>
        <Description>"Az óriás hajó, mellynek nagyságra, gyorsaságra párja nincs a világon, nem egészen ismeretes olvasóink előtt, azon leírások folytán, mellyekben koronkint emlékeztünk róla. A legnagyobb gépészek s hajó-épitők kételkedtek azon, hogy a rop­pant mü sikerüljön. Némellyek annak kellő pontos kormányzását, mások 
gyors előre haladását, szóval mozgóvá tételét, mások ismét az épitő-társaság pénzbeli képességét vonták kétségbe épen ugy, mint mikor a budapesti lánczhidat, a világnak a maga nemében szintén egyik csudamüvét építették. A legtöbb ember azon véleményben volt, hogy e mű, ha készen lesz, azonnal össze-omlik, mihelyt a legelső szekér átmegy rajta. A lánczhid azonban most is áll és bámultatja magát. A Leviathan is útnak indult sept. 8-án, és 9-én már a tengerre ért, s a déli partok hosszában Waymouthba ment, mint már ezt megirtuk, honnét két napi próbaútra megy ki a sik tengerre, melly után megkezdi rendel-tetése pályafutását s elvitorlázik Canadába. "
Forrás: (Vasárnapi Ujság,6. évf. 41. sz. (1859. október 9.))</Description>
</description>
<description>
        <Description>Az építkezés 1854 tavaszán kezdődött Millvallban. A legforradalmibb elgondolás valószínűleg a dupla héjú szerkezet volt. Az erősen kimerevített két test között 85 centiméter távolságot hagytak az építők. A héjakra kerülő lemezeket kézi erővel hengerelték, méretre vágásukról gőzgép gondoskodott. Minden lemezt egyedi fasablon alapján készítettek el. Először a belső héjat és a keresztirányú választófalakat, majd a hosszanti merevítőket építették be a helyükre. Ezt követte az a sejtes tartószerkezet, amelyhez a külső hajófalat szegecselték. (Forrás:wikipedia)</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Leviathan vagy Great Eastern</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://epa.oszk.hu/00000/00030/00293/datum08086/cim108093.htm</URLOfRelation>
</relation>
<relation>
        <NameOfRelation>SS Great Eastern</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://hu.wikipedia.org/wiki/SS_Great_Eastern</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <PageNumber>1</PageNumber>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>1742x1326</MaxImageSize>
        <FinestResolution>199</FinestResolution>
        <ColorOfImage>szürke</ColorOfImage>
        <MaxColorDepth>24</MaxColorDepth>
        <CompressionQuality>erősen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
        <StatusOfDocument>PUBLIC</StatusOfDocument>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Nagy Erzsébet</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>