<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://keptar.oszk.hu/060900/060934</URLOfDoc> 
	<Filename>felnottneveles.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://keptar.oszk.hu/060900/060934/felnottneveles_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Felnőttnevelés, hátrányos helyzet</MainTitle>
	<UniformTitle>Felnőttnevelés, hátrányos helyzet</UniformTitle>
</DKAtitle>
<creator> 
	<RoleOfCreator>létrehozó</RoleOfCreator> 
	<CreatorFamilyName>Mészáros</CreatorFamilyName> 
        <CreatorGivenName>Adrienn</CreatorGivenName> 
        <CreatorInvert>N</CreatorInvert>
</creator>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2015-08-06</PdateChar>
        <Pdate>2015-08-06</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>létrehozva</Pevent>
        <PdateChar>2015-02-20</PdateChar>
        <Pdate>2015-02-20</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>prezentáció</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Prezentáció</NameOfCollection>
</subcollection>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Könyvtártudomány - prezentáció</NameOfCollection>
</subcollection>
<source>
        <NameOfSource>Prezi</NameOfSource>
        <URLOfSource>https://prezi.com/wy5oaw1jjz1a/felnottneveles-hatranyos-helyzet/</URLOfSource>
</source>
<topic>
        <Topic>Pedagógia, nevelés</Topic>
        <Subtopic>Szakképzés</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Pedagógia, nevelés</Topic>
        <Subtopic>Pedagógiai módszerek</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Pedagógia, nevelés</Topic>
        <Subtopic>Oktatáspolitika, oktatásügy</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>tanítás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>felnőttoktatás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>felnőttnevelés</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>szakképzés</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>nevelés</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>oktatás</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<description>
        <OCRText>Az andragógia felnőttnevelő funkciói; elhelyezkedési lehetőségek a hátrányos helyzetű csoportokban, részletesen tárgyalva a gyermekotthonban felnőttek kilátásait
Készítette: Mészáros Adrienn
ELTE PPK
Andragógia szak, II. évfolyam
2013.
Antropagógia
(Egyetemes embernevelés tudománya és gyakorlata. Átfogja a gyermek- és a felnőttnevelést is.)
Pedagógia
Gerontagógia
Andragógia
Felnőttoktatás
Felnőttképzés
Felnőttnevelés
A felnőttnevelés
Fogalma:
a nagykorú, felnőtt ember egész személyiségének meghatározott célok érdekében folyó, céltudatosan szervezett felépítése.
- személyiség nevelés
- állampolgári nevelés
Történeti háttér
(A felnőttnevelés fogalma a korábbi népnevelésből jött létre.)
Andragógia
XX. század: "A felnőttnevelés nem tekinthető kisszámú kiváltságos személy fényűzésének, olyan feladatnak, mely az érettségnek csupán rövidebb időszakára érvényes. A felnőttoktatás állandó nemzeti szükségszerűség, a civilizációval együtt járó sajátosság és ezért univerzálisnak, az ember egész életén át tartónak kell lennie." 
Forrás: Great Britain, Ministry of Reconstruction, Adult Education Comitee (Report). A design for democracy: an abridgement of a report commonly called the 1919 Report. Londres,Max Parrish, 1954. 55.p.
Permanens nevelés jelensége
A felnőttnevelés, andragógia fő területei, szakágai
Általános
Szakirányú
Közéleti
Szociális
Katonai
Kriminál
Vallásos, hitéletbeli
andragógia
XVIII. század, Tessedik Sámuel: gyakorlati-gazdasági "szorgalmatossági" iskola megalapítása
XV. század könyvnyomtatás elterjedés + egyház révén történő művelődés
A magyarországi kezdetek XVIII. század második fele, 
Klimó György pécsi püspök megnyitotta könyvtárát a nép előtt
1802: Széchényi Könyvtár létrejötte
1825: MTA megalakulása
1830: népműveléssel foglalkozó 
Nógrád megyei
Nemzeti Intézet létrejötte 
1834: Balassagyarmat, 
felnőtteket oktató iskola megnyitása
1843: első néplap, a Vasárnapi Újság megjelenése
1868. évi XXXVIII. törvény a népoktatás kötelezővé tételéről
1870: Báró Eötvös József körrendelete a tanítók számára
Felnőttnevelés a XX. században - gyakorlati oktatás megjelenése a népiskolák tantervében:
pl. nők számára háztartás vezetésének oktatása, gép-és gyorsírás elsajátítása, idegen nyelvek tanulása
- jelszó: a szabadoktatás
- két világháború között: szabadoktatás helyett népoktatás - Klebelsberg Kuno oktatási programja:
kiemelt jelentőségű: 
kultúrfölény koncepció
1927: rendelet a falusi népkönyvtárak alapításáról - népfőiskolák megjelenése
- 1945-48: "szabadművelési időszak" Országos Szabadművelődési Tanács megalakulása
- 1956-tól népművelési szakemberek egyetemi képzése
- 1986: Országos Közművelődési Központ Egy másfajta csoportosítás
1. Iskolarendszerű felnőttnevelés 
2. Tanfolyamrendszerű felnőttnevelés 
3. Iskolán kívüli felnőttnevelési rendszer
A felnőttnevelés funkciói
A) Társadalmi (szocializációs)
B) Személyi (individualizációs) szempont alapján
Osztályozás:
A) Társadalmi - szocializációs funkciók:
1. Iskolapótló (kötelező iskolai oktatást pótló) szerepe
2. Politikai-ideológiai képzés permanenciájának biztosítása
3. Gazdasági(termelési hatékonyságot és kultúrát terjesztő) funkció
4. A társadalmi mozgás(mobilitás) elősegítése
5. Kulturális(asszimilációs, integrációs, permanens) személyiségfejlesztés
B) Személyi, individualizációs funkciók:
6. A környezet és a szervezet egyensúlyát biztosító alkalmazkodó képesség fejlesztése
7. Szabadidős tevékenységekkel együtt járó szerep(pihentetés, pszichohigiéniai szerep)
8. A személyiség képességeit kibontakoztató, képző funkció.

A hátrányos helyzetű csoportok
Kik sorolhatóak ide?
jellemzően alacsony jövedelemmel rendelkezők
szűkösek a lakáskörülményeik
egészségtelen lakhatási feltételek között élnek
alacsony iskolai végzettségűek
szakképzetlenek/ szakképzettségüknek nincs aktuális munkaerő-piaci értéke
deviáns hozzátartozókkal rendelkezők
állami gondozásba vett, illetve onnan kikerült fiatalok
társadalom perifériájába szorult etnikai kisebbségiek
A hátrányos helyzetű csoportok megjelenése a munkaerőpiacon
- Az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők esetében: jellemző az iskolából a munkába vezető út "megnehezülése"
Jellemzően fizikai erőt igénylő munkák vállalása
Későbbiekben családon belül az iskolázatlanság újratermelődése
A roma munkanélküliek aránya 4-szerese a nem roma munkanélkülieknek
az inaktívak 6%-a háztartásbeli (a nem romák esetében ez 1,7%-ot tesz ki)
Kevés állandó munkavállaló rendelkezik akár középfokú végzettséggel
A gyermekotthonból kikerült fiatalok helyzete
Egyik lehetőségük: az utógondozás
ban részvétel
- Utógondozás: az átmeneti és tartós nevelés megszűnése után - kivéve, ha a gyermeket örökbe fogadták - a gyámhivatal egy év időtartamra elrendeli a gyermek illetve a fiatal felnőtt utógondozását, feltéve ha az utógondozást a fiatal felnőtt maga is kéri.
- Az utógondozó feladatai:segítés az önálló életvitel kialakításában
támogatás a családba történő visszailleszkedéshez 
segítség a tanulmányok kiválasztásában, elvégzésében
segítség a munkába állításhoz
életvezetési konfliktus megoldási tanácsok adása
folyamatos kapcsolattartás a fiatallal
segítséget ad az otthonteremtési támogatás iránti kérelem beadásában
segítés a támogatás felhasználásában, elszámolásában
negyedévente tájékoztatja a gyámhivatalt 
Társadalmi intergáció kérdése
Nehézségek:
- Nevelőotthoni környezeti ártalmak 
szeretet-megvonás
felületes kötődés
szegényes játék, foglalkozás
uniformizáltság, szigorú napirend
- Megoldás: különféle terápiás lehetőségek
Alapvető szükségleteket ki tud elégíteni a gyermekotthon, azonban a szülői, anyai kötödés hiánya domináns.
Cél: Segíteni a környezetbe beilleszkedést és az önálló élet megkezdését.

1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról: 
otthonteremtő támogatás biztosítása a tanulás, tapasztalatszerzés biztosítása
legyen képes beilleszkedni a társadalomba felkészüljön az önálló életre
szakmát szerezzen, kereső tevékenységet folytasson pénzkezelési ismeretek helyes alkalmazása
A leválás segítésének lépései
Köszönöm a figyelmet!
Felhasznált irodalom:
Durkó Mátyás (1999): Andragógia. A felnőttnevelés és közművelődés új útjai. Magyar Művelődési Intézet, Budapest.
Dr. Felkai László (2009): A felnőttoktatás története Magyarországon. Oktatáskutató és Fejlesztő intézet. URL: http://www.ofi.hu/tudastar/problemak-kerdesek/felnottoktatas
Gyermek és ifjúságvédelmi felügyelő, URL: http://w3.hdsnet.hu/digis/gy/68t/68_14.html
Dr. Juhász Erika (2010): A hazai felnőttképzés kialakulásának fejlődése és főbb állomásai I. A szak- és felnőttképzés-szervezés gyakorlata. 2. 20. sz. 1-22. URL: http://www.kulturasz.hu/letoltes/A_hazai_felnottkepzes_tortenete.pdf, Utolsó letöltés: 2013.12.03.
Kocsis Mihály (2006): A felnőttek tanulási motivációi. In: Dr. Koltai Dénes és Lada László (szerk.): Az Andragógia korszerű eszközeiről és módszereiről. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest, 113-136.
Őry Mária (2005): Hátrányos helyzetű csoportok helyzete a munkaerőpiacon. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest URL: http://mek.niif.hu/06400/06453/06453.pdf, Utolsó letöltés: 2013.12.02.
Bajusz Klára, Németh Balázs (szerk.) (2011): Felnőttoktatási felfogások a 20. században : andragógiai szöveggyűjtemény. Publikon, Pécs.
Zrinszky László (szerk.) (2010): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Gondolat Kiadó, Budapest</OCRText>
        <LanguageOfDocument>magyar</LanguageOfDocument>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Radnóti Katalin: A fizikatanítás problémái és oktatásának konstruktivista megközelítése</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://dka.oszk.hu/html/kepoldal/index.phtml?id=081572</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>Prezi prezentáció</FormatName>
        <PageNumber>18</PageNumber>
        <NoteOfTechnology>10. verzió</NoteOfTechnology>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<format>
        <FormatName>PDF dokumentum</FormatName>
        <PageNumber>18</PageNumber>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>770x418</MaxImageSize>
        <FinestResolution>180</FinestResolution>
        <ColorOfImage>színes</ColorOfImage>
        <CompressionQuality>közepesen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Nagy Erzsébet</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>