<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>https://dka.oszk.hu/061000/061002</URLOfDoc> 
	<Filename>posztimpresszionizmus.jpg</Filename>
        <Thumbnail>https://dka.oszk.hu/061000/061002/posztimpresszionizmus_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>A posztimpresszionizmus</MainTitle>
	<UniformTitle>Posztimpresszionizmus</UniformTitle>
</DKAtitle>
<creator> 
	<RoleOfCreator>létrehozó</RoleOfCreator> 
	<CreatorFamilyName>Oswald</CreatorFamilyName> 
        <CreatorGivenName>Júlia</CreatorGivenName> 
        <CreatorInvert>N</CreatorInvert>
</creator>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2015-12-18</PdateChar>
        <Pdate>2015-12-18</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>létrehozva</Pevent>
        <PdateChar>2013-11-11</PdateChar>
        <Pdate>2013-11-11</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>prezentáció</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Prezentáció</NameOfCollection>
</subcollection>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Könyvtártudomány - prezentáció</NameOfCollection>
</subcollection>
<source>
        <NameOfSource>Prezi</NameOfSource>
        <URLOfSource>https://prezi.com/m9uzpevati_8/posztimpresszionizmus/</URLOfSource>
</source>
<topic>
        <Topic>Irodalomtörténet, irodalomtudomány</Topic>
        <Subtopic>Tudománytörténet</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Művészettörténet</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Szobrászat, kerámiaművészet</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Festészet, grafika</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>impresszionizmus</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>posztimpresszionizmus</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>legújabb kor</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>modern művészet</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>festészet</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>irodalom</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>19. század</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>időszak</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <OCRText>Festészet
Irodalom
 az 1880-as években, Franciaországban fejlődött ki, a kommün utáni francia társadalom terméke
 Stéphane Mallarmé neve egyszerre utal a századvég parnasszizmusára, a müűvészet formaelemeinek önállósodására és a szimbolizmusra
 Nevét egy kiállításon kapta Londonban. Gauguin,Van Gogh,Cézanne és Seurat festették a képeket.
 1880 után az impresszionisták kezdtek szétbomlani. A fiatalok már nem kezdtek csatlakozni az impresszionistákhoz,ezért őöket Pissaro támogatta.
 A posztimpresszionisták tovább akartak lépni,de megakarták őörizni a ragyogó színeket és a szemlélőö szabadságát.
 Alapelvük a színfelbontás, a szín és a fény viszonya volt. Figyelembe vették a fizika optikai felfedezéseit is.
 Nem palettán kevernek színeket,hanem a vászonra festenek pöttyöket amik összeolvadnak.
 Chevreul-féle szimultán kontraszt törvényét is használták.
 az impresszionizmus betetőözése és túlhaladása
 gyakran formailag egymástól eltérőö irányokat egybefog a művészettörténet-írás.
 a poszt latin elöljáró szóból ered. Jelentés: valami után
 olyan kérdéseket fogalmazott meg, amelyek szükségképp máshol is felvetődtek.
 nyilvánvalóvá váltak a kapitalista társadalmi rend ellentmondásai, kezdett bontakozni az imperializmus korszaka
 általánossá vált a világnézeti válság
 Ekkor terjedtek el Schopenhauer tanai, virágzott Nietzsche mítoszt kereső filozófiája és ekkor hódított tért Európában is a buddhizmus, pótlékaként a széthullt világképnek
 A világnézeti válságból fakadt, hogy mind nagyobb szerepet játszott az elszigetelt, magára maradt ember lelkivilágának művészi kivetítése
Dosztojevszkij, majd Rilke és a skandináv drámaírók, Ibsen, Strindberg neve jelzi az európai irodalom nagy fordulatát az objektív leírástól a lelki mélyréteg kutatása felé. 
 a világnézeti válságból érthető meg, hogy ismét megerősödött a romantika ideája: a romantikus új hullám együtt járt az irracionális tényezöő, az álom- és fantáziavilág, a mítosz utáni nosztalgia megerősödésével.
Paul Cézanne:Mont Saint-Victorie
Paul Gauguin: Vízió mise után. Jákob harca az angyallal
Vincent van Gogh: Este Arles-ban</OCRText>
        <LanguageOfDocument>magyar</LanguageOfDocument>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Fodor Zsófia: Művészet és média</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://dka.oszk.hu/html/kepoldal/index.phtml?id=060965</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>Prezi prezentáció</FormatName>
        <PageNumber>7</PageNumber>
        <NoteOfTechnology>5. verzió</NoteOfTechnology>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<format>
        <FormatName>PDF dokumentum</FormatName>
        <PageNumber>7</PageNumber>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>770x433</MaxImageSize>
        <FinestResolution>180</FinestResolution>
        <ColorOfImage>színes</ColorOfImage>
        <CompressionQuality>közepesen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Nagy Erzsébet</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>