<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://dka.oszk.hu/068600/068633</URLOfDoc> 
	<Filename>0031.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://dka.oszk.hu/068600/068633/0031_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>LOCKHEED "SIRIUS" repülőgép (1931), Endresz Gy. és Magyar S. pilóták</MainTitle>
	<UniformTitle>LOCKHEED "SIRIUS" repülőgép (1931), Endresz Gy. és Magyar S. pilóták</UniformTitle>
</DKAtitle>
<other_title>
	<OtherTitle>75 éves a motoros repülés - L</OtherTitle> 
	<TitleRefinement>összefoglaló cím</TitleRefinement>
</other_title>
<creator> 
	<RoleOfCreator>tervező</RoleOfCreator> 
	<CreatorFamilyName>Vertel</CreatorFamilyName> 
        <CreatorGivenName>József</CreatorGivenName> 
        <CreatorInvert>N</CreatorInvert>
        <CreatorYears>1922-1993</CreatorYears>
</creator>
<contributor_corp>
        <RoleOfContributorCorp>digitalizálta</RoleOfContributorCorp>
        <ContributorCorpName>OSZK MEK</ContributorCorpName>
        <PlaceOfContributorCorp>Budapest</PlaceOfContributorCorp>
        <CountryOfContributorCorp>Magyarország</CountryOfContributorCorp>
</contributor_corp>
<contributor_corp>
        <RoleOfContributorCorp>elektronikus szerkesztő</RoleOfContributorCorp>
        <ContributorCorpName>OSZK MEK</ContributorCorpName>
        <PlaceOfContributorCorp>Budapest</PlaceOfContributorCorp>
        <CountryOfContributorCorp>Magyarország</CountryOfContributorCorp>
</contributor_corp>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2015-11-02</PdateChar>
        <Pdate>2015-11-02</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>beszerezve</Pevent>
        <PdateChar>2012-01-23</PdateChar>
        <Pdate>2012-01-23</Pdate>
        <PdateNote>MEK-be való felvétel időpontja.</PdateNote>
</date>
<type>
        <NameOfType>bélyeg</NameOfType>
        <NameOfType>grafika</NameOfType>
        <NameOfType>arckép</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye</NameOfCollection>
</subcollection>
<original_document>
        <OriginalTitle>Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye</OriginalTitle>
        <OriginalCreator>[szerkesztő] Hevesi Erzsébet, Vermes Anna</OriginalCreator>
        <OriginalAttendance>[Budapest] : [Szerk.], [2012]</OriginalAttendance>
        <OriginalType>bélyeggyűjtemény</OriginalType>
</original_document>
<source>
        <NameOfSource>OSZK MEK</NameOfSource>
        <URLOfSource>http://mek.oszk.hu/10200/10292/pdf/belyeggyujtemeny05.pdf</URLOfSource>
        <NoteOfSource>A Magyar Posta Zrt. engedélyével.</NoteOfSource>
</source>
<rights>
        <OwnerOfRights>Magyar Posta Zrt.</OwnerOfRights>
        <NoteOfRights>Jogvédett.</NoteOfRights>
</rights>
<topic>
        <Topic>Szolgáltatóipar, belkereskedelem</Topic>
        <Subtopic>Postai szolgáltatások</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Festészet, grafika</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Közlekedés, szállítás</Topic>
        <Subtopic>Repülés</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Történelem, helytörténet</Topic>
        <Subtopic>Ipar- és technikatörténet</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>bélyeg</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>postabélyeg</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>repülőgép</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>repüléstörténet</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>portré</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>Endresz György (1893-1932)</Keyword>
        <SubjectRefinement>személynév</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>Magyar Sándor (1898-1981)</Keyword>
        <SubjectRefinement>személynév</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>pilóta</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>1978</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>időszak</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Magyarország</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>1979</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>időszak</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <Description>1978. 75 ÉVES A MOTOROS REPÜLÉS - L 
Ofszetny. 11 3/4 F. fog.  
T.: Vertei József  
Névérték: 4,- Ft 
Á 1978. máj. 10.-1979. dec. 31.  
PM 393 021 fog. 6 300  
3261 3280 4 Ft LOCKHEED "SIRIUS"
repülőgép (1931),
Endresz Gy. és Magyar S. pilóták 70,- 40,- 


(Forrás: Magyar Posta- és Illetékbélyeg Katalógus)</Description>
</description>
<description>
        <Description>Endresz György magyar pilóta, óceán- és sportrepülő. Az I. világháborúban
tábori pilóta, a proletárdiktatúra idején repülőszázadparancsnok
volt. A háború után az Aeroexpress
légiközlekedési vállalat pilótája és a Magyar Aero
Szövetség oktatótisztje volt. Magyar Sándor navigátorral
1931. július 16-án egy Lockheed Sirius-tipusú, Justice for 4ft Hungary - Igazságot Magyarországnak - elnevezésű géppel az újfundlandi Harbour Grace-ből az Atlanti-óceánon és Nyugat-Európán át, leszállás nélkül Bicskéig repültek 26 óra
20 perc alatt. Ezzel sikerült világcsúcsot felállítaniuk. Útjukkal
a trianoni diktátumra akarták felhívni a figyelmet, és egyben repülési rekordot is
dönteni. 1932. május 21-én ugyanezzel a géppel a római repülőtalálkozóra, illetve a
római óceánrepülő-kongresszusra menet a gép Endresz Györggyel és Bittay Gyula
rádióstiszttel a fedélzetén Róma Littorio repülőtere fölött elvesztette leszállás közben
manőverezőképességét és a földre zuhanást követően kigyulladt, utasai szörnyethalva
elégtek. A szerencsétlenül járt pilótákat Rómában a magyar követségen ravatalozták
fel, ahol a legfelsőbb olasz vezetés is lerótta kegyeletét, Benito Mussolini vezetésével. Később a Kerepesi temetőben helyezték maradványaikat végső
nyugalomba. A gép jogutódjaként érkezett az országba 1932. június 15-én Mussolini
ajándékaként a Giustizia per l'Ungheria nevű Fiat BR 3-as repülőgép. (A XX.század
Kr.1994., MNL.7k.315 o.) (Forrás: Hevesi Erzsébet és Vermes Anna bélyeggyűjteménye (Május) http://mek.oszk.hu/10200/10292/)</Description>
</description>
<description>
        <Description>Magyar Sándor navigátor. Az I. világháborúban kitüntetett pilóta volt.

1920-ban ő volt az első postajárat pilótája (Budapest-Győr).

Az 1931-es magyar óceánrepülés egyik kezdeményezője és a Justice for Hungary (Igazságot Magyarországnak!) elnevezésű repülőgép navigátora volt. A Justice for Hungary 1931. július 15-én startolt az új-foundlandi Harbour Grace (a Kegyelem Kikötője) repülőteréről.

Magyar Sándor 1931-ben Amerikába utazott, hírnevének köszönhetően a repülőiparban helyezkedett el. (Forrás: Wikipédia)</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Varga József: Endresz György</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://dka.oszk.hu/019800/019889</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>1085x846</MaxImageSize>
        <FinestResolution>600</FinestResolution>
        <ColorOfImage>színes</ColorOfImage>
        <MaxColorDepth>24</MaxColorDepth>
        <CompressionQuality>közepesen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
        <StatusOfDocument>INSIDE</StatusOfDocument>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Kekk Adrienn</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>